Kan je besmet geraken door een teek aan te raken?

Ik heb hiernet met een tangetje een paar teken bij mijn hond verwijderd. Nu vroeg ik me af of het gevaarlijk is als je tijdens het zoeken van de teek in aanraking komt om hem dan met het tangetje te verwijderen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
redhouse
7 jaar geleden
De angst voor teken loopt de spuitgaten uit.
Maar een klein percentage beten van teken veroorzaakt de ziekte van Lyme..
http://www.nu.nl/gezondheid/3397433/ruim-20-procent-teken-besmet-met-borrelia.html

Het beste antwoord

Nee, je kunt alleen besmet raken door het speeksel van de teek.
Hij spuit dat een klein beetje in zodat je bloed wat dunner wordt, en niet zo makkelijk stolt.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! Xxx

Andere antwoorden (1)

Onder normale omstandigheden niet.

Echter heb je een open wond en komt daar door omstandigheden vocht van de teek in, ja dan kan je er door besmet raken.

Vocht van de teek op een gesloten gezonde huid geeft geen besmetting maar handen goed wassen na het verwijderen is geen luxe.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@theod linkje zou hier wel handig zijn vocht van teek?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ronron1212
Ook een teek heeft lichaamsvocht, als je de teek stuk knijpt komt dat vocht er uit en kan je daar mee besmet raken als het in de bloedbaan terecht komt. Elk levend wezen bevat vocht, ongeveer 75%.