Mag ik me genetisch laten testen op GENafwijkingen?

Mijn kleindochter heeft EDS.Een genetische afwijking die erfenlijk is.
Nou vroeg ik me af of ik mijzelf ook mag testen of genetisch alles in orde met mij is of niet.
Niet dat ik EDS heb ofzo,maar het heeft mij aan het denken gezet.
Mag ik zomaar bij de huisarts een GENtest laten doen?
(met mijn kleindochter gaat het prima overigens).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Een genetische test kan zinvol zijn wanneer je wilt weten of je drager bent van erfelijke aandoeningen die je kunt doorgeven aan toekomstige kinderen.
Deze situatie is voor jou niet meer van toepassing.
Erfelijke ziekten zouden zich al geopenbaard hebben.
Ritsuka
6 jaar geleden
Als je geen klachten hebt en je neemt geen kinderen meer, waarom wil je het testen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ritsuka.
Weet ik eigenlijk niet.Was gewoon zomaar een vraag.
Nee ik kan geen kinderen meer krijgen dus daar heb ik het niet voor nodig.
Was echt gewoon een vraag waar ik beniuwd was naar de antwoorden.
Ivana
6 jaar geleden
Die test zou waardevol kunnen zijn als artsen vervolgens een beter beeld krijgen van de erfelijke ziekte van je kleindochter. Zo moest ik mijn gehoor laten testen omdat mijn dochter een zeldzame gehoorschade/afwijking heeft. Ze wilden weten hoeveel mensen in de familie daar last van hebben en waar het vandaan kwam.
Vraag het dus aan je huisarts, die weet of jouw test nog van belang is.

Het beste antwoord

Je kan je inderdaad laten testen op genetische afwijkingen, maar aangezien je nergens last van hebt en geen kinderen meer kan krijgen, raad ik je sterk af dit te doen. Er is namelijk ook een kans dat je te horen krijgt dat je verhoogde kans op allerlei ziektes hebt, waardoor je je alleen maar zorgen gaat maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in denk ik.Ik laat het hier maar bij.