Wat is de laagste waarde die de dexa-scan kan meten (ooit gemeten is)?

Een dexa meet de botdichtheid.
Ik weet dat de gemeten waarden berekend moeten worden per persoon.
Ik weet ook dat vanaf -2,5 gesproken wordt van osteoperose.
Maar mijn vraag is -2,5 en lager is inderdaad osteoperose. Maar wat is lager?
Ik heb al -3 gezien, -4.
Maar wat is het laagste dat op een bepaalde plek gemeten kan worden, ooit gemeten is?
Het moet toch ergens stoppen?
Aub niet antwoorden: tot een fractuur (want dan moet er toch een min meting zijn, indien osteoperose de oorzaak van de breuk is).

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
4.8K

Het beste antwoord

De laagst gemeten T-score die ik kon vinden was -4.9. De hoogste T-score lijkt 5 te zijn.
Wellicht maakt een score van 3 of 4 niet heel veel meer uit om het risico op een botbreuk aan te geven.
https://pbs.twimg.com/media/Dei5GivVMAAxovI.jpg

Het risico op een fractuur is overigens niet alleen afhankelijk van de T-score, maar meer nog van geslacht, leeftijd en gewicht.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Super bedankt voor het uitzoeken. Waardeer ik oprecht :-)
Zelf ben ik idd ook een -5 tegengekomen.
Natuurlijk is het een meting, maar inmiddels lees ik zo ontzettend veel ‘tegenstrijdige uitspraken’. Het schijnt zelfs dat apparaat A een andere meting kan geven als apparaat B.
De techniek van de meting schijnt ook niet altijd even nauwkeurig te zijn. -2,5 schijnt toch niet altijd osteoperose te zijn etc etc.
Nogmaals, dank je wel!!!!!
SimonV
4 jaar geleden
Graag gedaan. Jij ook bedankt voor de interessante vraag!