Kan je zelf zorgen dat de maag weer ontspannen voelt?

Ik heb sinds aantal weken een gespannen gevoel in mijn maagstreek en daardoor krijg ik weinig eten binnen. Heb aantal jaren stress/spanningen gehad maar nu een jaar weinig spanningen maar nu krijg ik dit? Het voelt rot en ik zou hier graag vanaf willen maar hoe?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
6 jaar geleden
Ben je bij de huisarts geweest?
Je hebt wat gedaan aan de oorzaak van de stress/spanning? Probeer eventueel wat dingen als smoothies, eiwitshakes en gevulde soepen in de tussentijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben bij huisarts geweest en nu onder behandeling van psych. Kijken of mij werkt rust kan geven in lichaam, want dat komt toch ook door koppie na al die stress. Hoe ik dat nu kan kwijt raken. Maar ik hik zo op tegen eten terwijl ik echt wel trek heb. Zo'n rot gevoel doe spanning daar. Maakt jezelf ook wel weer wat onzeker wat ook niet mee werkt. Eet wel alles maar gaat met tegenzin van de maag naar binnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En ik ben er geen fan van, maar misschien een korte ondersteuning dmv rustgevende medicatie? Liever niet maar zo schiet niet op, want ik ben liever thuis hiermee en wil weinig op pad waardoor ik daar ook wat tegen op zie als we wel weg gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik denk dat het een heel goed idee is om korte tijd een rustgevend middeltje te slikken.
als je niet eet wordt het er ook niet beter op, integendeel! overleg met je huisarts.
heb je wel eens aan rustgevende thee gedacht?
gewoon te koop in de supermarkt maar ook in bijv. reformwinkels. die zijn over het algemeen wel beter.
zelf gebruik ik kamillethee.
niet heel erg lekker maar het werkt wel. je kunt er ook een schepje honing door doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb laatst valdispert valeraar genomen maar daar merkte ik niets van. Het is gewoon vervelend maar ja nog meer leren ontspannen. En ik neem wel eens gember citroen thee maar dat is van Albert Heijn en niet pure thee. Zal morgen toch eens naar reformhuis gaan voor echte thee. En ondertussen de minfullness oefeningen doen. En volgende week eens babbelen met ha wat die vind voor korte ondersteuning. Zolang ik maar wel auto mag rijden want dat is noodzakelijk voor mijn werk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik merk dat mijn rug ook gespannen is en denk dat dot ook te maken heeft met mijn maagstreek. Maar ja hoe krijg ik daar beste weer ontspanning in?
Cryofiel
6 jaar geleden
Huisarts en psych lijken mij inderdaad de aangewezen personen. Goed bezig dus.

Het beste antwoord

Je bent nu voor het eerst sinds jaren verlost van continue stress. Het klinkt misschien wat vreemd, maar behalve de werkelijke lichamelijke (en geestelijke) gevolgen van die stress, zijn er ook gevolgen die je jezelf nu aandoet.

Dat komt doordat je nu voor het eerst sinds jaren weer aandacht kunt besteden aan je eigen lichaam, en aan je eigen gevoelens. Dat heb je al die tijd nooit gedaan... Nu je jezelf weer bewust wordt van je lichaam, ga je (bij wijze van spreken) op alle slakken zout leggen.

Dit leidt ertoe dat je je zorgen gaat maken om een klein onaangenaam gevoeletje. Iets dat werkelijk niets voorstelt. Maar voor jou is het heel bijzonder omdat je dit gevoeletje voor het eerst sinds tijden weer waarneemt. Jij maakt je er dus een beetje zorgen over.

Met als gevolg... dat je er de volgende keer meer aandacht aan besteedt. Daardoor maak je dat kleine gevoeletje groter. Want iets dat aandacht krijgt, groeit.

Op die manier ben je dus je eigen problemen aan het creëren.

Omdat dit een psychologisch iets is, denk ik dat je het beste met je psych kunt overleggen hoe je hiermee om kunt gaan, en hoe je er op termijn vanaf kunt komen.

Succes!

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Kan er veel in vinden, vind het alleen erg dat ik er zo mee omga. Je weet het dat het zal komen, maar dan er zo mee omgaan zodat je je eigenlijk alleen maar meer onzeker maakt wat meer spanningen geeft. Ik ben een persoon van hard werken en niet piepen. Nu na deze periode ik dit ervaar loop ik opeens veel te piepen. En ik wil heel graag ontspannen weer zijn en voel dat ik daar ook aardig in de buurt aan het komen ben, maar dan heb je 'opeens' een bandgevoel en maag die zo vervelend is en ben je weer wiebelig.
Weet dat ik manier van verder ontspannen zal moeten zoeken en daardoor ook beter in mijn vel zal voelen. Maar dat neemt nog wel even tijd in beslag. Als het maar steeds een stapje beter gaat. 3 weken geleden ook een slijmbeurs in mijn schouder geconstateerd en onbewust ga je die arm ontzien en spanning in andere delen van je lichaam opbouwen. De ontsteking is weg, maar nu ook nog de kalkafzetting. Wilde op slechte dagen thuis de xbox aan doen en gedoseerd bewegen naast mije werk maar eerst weer op controle bij fysiotherapie en informeren wat slim is hiermee. Wil wat rek en strek oefeningen doen en grappige spelletjes op de xbox en dan nog wandelen en andere activiteiten als het weer het toelaat