Waaraan herken je een zonnesteek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1 voor deze zonnige vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanxxxx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanxxxx

Het beste antwoord

Wanneer iemand bij het zonnebaden last krijgt van misselijkheid, hoofdpijn en/of duizeligheid is er waarschijnlijk sprake van een zonnesteek. In de mildste gevallen is het voldoende om de persoon die een zonnesteek heeft uit de zon te halen en in de schaduw of koelte te brengen. Ook te drinken geven zal helpen. Maar voor jonge kinderen en oudere mensen kan ook een milde zonnesteek levensgevaarlijk zijn. Haal er in zo'n geval altijd een dokter bij. Vaak spreekt men in mildere gevallen niet van een zonnesteek, maar van een hitteslag.

Ernstige zonnesteken kennen als symptomen behalve de bovengenoemde: sufheid, (hoge) koorts, snelle en oppervlakkige ademhaling en hartslag. Het beste is in zo'n geval de persoon uit de zon te halen, in een koele ruimte te brengen, en zijn lichaamstemperatuur te laten dalen. Dit kan door middel van een ventilator of eventueel door hem met natte handdoeken te bedekken. Zorg er hierbij wel voor dat de patiënt niet onderkoeld raakt. Ook moet de vochthuishouding op peil worden gebracht, dat wil zeggen: veel drinken. Het beste kan men aan het water wat zout toevoegen, omdat de patiënt veel zal zweten. Het is belangrijk een dokter de toestand te laten beoordelen.

Van een goed behandelde zonnesteek geneest men meestal binnen een paar dagen zonder naverschijnselen.
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist niet dat je ook gestudeerd had. Klinkt heel professioneel. Wat is de wereld van "copy and paste" toch mooi. In ieder geval hoef je je daar in NL niet druk om te maken.
Oh ja, +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha thanks Klaas ik heb een mooie wilders vraag voor jou!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we dat nu maar niet doen. We kunnen het redelijk goed met elkaar vinden, dus verziek de boel nu niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry Klaas beantwoord en lees hem maar niet dan,wist niet dat je gevoelig bij dit onderwerp wordt,negeer hem maar,IK heb hem niet voor of tegen jou gesteld,zo moet je het niet zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord, alleen kan je ook een zonnesteek krijgen als je niet aan het zonnebaden bent.

Andere antwoorden (3)

mijn moeder heeft dat pas gehad en zij had hele erge hoofdpijn en zwart voor de ogen steeds toen had ze een zonnesteek

sterkte en beterschap als je hebt hebt !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer iemand bij het zonnebaden last krijgt van misselijkheid, hoofdpijn en/of duizeligheid is er waarschijnlijk sprake van een zonnesteek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerste fase zonnesteek
Een lichaamstemperatuur van boven de 40 graden is één van de belangrijkste symptomen van een zonnesteek. Ook hoofdpijn, duizelingen en misselijkheid zijn een signaal van het lichaam, dat u uit de zon moet.

De huid kan op twee manieren reageren: heet, droog en rood óf klam en koud, terwijl je hevig transpireert. Wat verder voor kan komen, zijn een snelle hartslag, verwijde pupillen en een oppervlakkige ademhaling. Ook spierpijn is een veelvoorkomend verschijnsel.

Herken je een zonnesteek in de eerste fase? Zoek dan de koelte op en drink wat. Het liefst een sportdrankje. Zo kunt u rustig op adem komen. Ga na deze ervaring niet meteen weer in de felle zon!

Tweede fase zonnesteek
De tweede fase is een stuk gevaarlijker en minder goed zelf te behandelen. U kunt verward en bizar gedrag gaan vertonen. Doet u niets aan de situatie, of liever gezegd: wordt u niet geholpen, dan loopt u de kans het bewustzijn te verliezen en epileptische aanvallen te krijgen.

Uiteindelijk kan een zonnesteek u fataal worden. U raakt in dat geval in een shock: een toestand waarin steeds meer organen uitvallen, tot de dood erop volgt.

Herkent u een zonnesteek in de tweede fase bij iemand, schakel dan direct professionele hulp in. Tot het moment dat het ambulancepersoneel arriveert, moet u het slachtoffer uit de zon halen en actief afkoelen. Dit kan met een ventilator of een met water doordrenkte deken (niet ijskoud). Laat het slachtoffer niet drinken zolang hij/zij niet bij bewustzijn is!

Preventietips
Het gebeurt niet snel dat iemand in de tweede fase van een zonnesteek belandt. Bovendien geldt een verhoogd risico op een zonnesteek voornamelijk voor baby’s en ouderen. Toch is het belangrijk om voorzichtig te zijn als u in de felle zon gaat.

Een zonnesteek kan sluipend zijn; zonder dat u er erg in hebt, kunt u een zonnesteek hebben opgelopen. En wie wil er nu zijn vakantie of vrije dag laten verpesten door een zonnesteek? Met behulp van de volgende tips kunt u een zonnesteek voorkomen:

Draag lichte kleding in de zon en bescherm uw hoofd.
Drink voldoende. Neem een sportdrankje of een bouillon. Bij hoge temperaturen zweet u veel en raakt u bovendien zout kwijt.
Ga uzelf niet afbeulen in hoge temperaturen met een hoge luchtvochtigheid.
Neem vaak een verfrissende, afkoelende douche