Als je je laat opnemen/opgenomen wordt (GGZ) wordt dat dan ergens geregistreerd?

En kan bijv. een verzekeraar dit opvragen? Ik zit dit te overwegen, maar ik wil niet dat dit me achtervolgt en nadelig uit pakt in de toekomst.

een jaar geleden
in: Psyche
1.4K
HannekeJanssen
een jaar geleden
Belangrijk is dat de voordelen opwegen tegen de nadelen van een opname. Vaak is een opname een laatste middel om beter te worden. En ja, je kunt er last van krijgen later - bijv. omdat je een "gat" in je CV hebt van een paar maanden of een paar jaar, maar als je zonder opname überhaupt niet (goed) functioneert, dan is het het gedoe achteraf meer dan waard!
deenigeaardappe
een jaar geleden
Ja, dat is inderdaad ook weer zo... Heel erg bedankt voor deze reactie, ik wil namelijk zoveel mogelijk in overweging nemen. Om heel eerlijk te zijn is het momenteel ernstig gesteld, maar ook onder 'normale' omstandigheden kan ik niet snel herstellen van een 'klap'. Ik weet dus niet of dit meer oplevert dan dat het me gaat kosten. Ik waardeer uw (extra) perspectief daarom des te meer!

Antwoorden (2)

Ja, de zorginstelling zal de rekeningen moeten declareren. Daarvoor is het wel nodig dat e.e.a. geregistreerd staat.
een jaar geleden
deenigeaardappe
een jaar geleden
Hoi, heel erg bedankt voor het antwoord. Ik weet alleen niet of dit helemaal is wat ik bedoelde. Ik weet dat medische dingen (ADHD/autisme/operaties/gebroken been enz) geregistreerd staan en opgevraagd kunnen worden door bijvoorbeeld de huisarts en andere instellingen. Ik vroeg me af of niet-medische instellingen zoals bijv. verzekeraars, gemeente, overheidsinstellingen dit ook vrij kunnen inzien.
deenigeaardappe
een jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk niet mijn zorgverzekeraar. Is wel handig als die moet betalen dat die het ook weet :'). Meer nieuwe verzekeraars zoals, ik noem maar wat, een overlijdensrisicoverzekering of wat er verder ook allemaal is dat volgens mij je hele levens- en medische geschiedenis wil weten.
Binnen de kring van bij jouw situatie betrokkenen is je medische informatie in het algemeen behoorlijk afgeschermd, of versleuteld voorzover er überhaupt informatie naar buiten gaat.

Dat blijkt nog maar eens als je leest hoe zorgverleners zich opstellen inzake een nieuwe regeling van de Nederlandse Zorgautoriteit.
https://nos.nl/artikel/2437646-kritiek-op-verplicht-aanleveren-van-informatie-ggz-patient-bij-toezichthouder
“De toezichthouder wijst erop dat de gegevens worden versleuteld en gepseudonimiseerd. De herleidbaarheid zou daarom minimaal zijn. Alleen patiënten die zelf schriftelijk bezwaar maken met een privacyverklaring vallen buiten de regeling.”

Als ik bovenstaand nieuwsbericht op de site van de NOS lees, dan lijkt mij (als antwoord op je vraag) dat er niet echt gevaar is dat jouw gegevens, wanneer je je laat opnemen, in verkeerde handen terechtkomen.
een jaar geleden
Bordensteker
een jaar geleden
Iets anders is dat sowieso iedereen bij het afsluiten van een verzekering om een medische verklaring gevraagd kan worden. Lees je eens in door online te zoeken met deze drie woorden: medische gegevens verzekering , dan kom je meer te weten. Zo kan het geen kwaad eens kennis te nemen van wat verzekeraars zelf daarover gepubliceerd hebben in https://www.verzekeraars.nl/publicaties/longreads/gezondheidsverklaring .
In een gezondheidsverklaring vraagt men je via een lange lijst vragen naar allerlei denkbare medische problemen waar jij zelf weet van hebt. Dan sta je daar voor de keuze om eerlijk te zijn of dingen achter te houden. Verzekeraars staan borg voor het onverwachte, en vangen daartoe premies bij mensen die geen problemen verwachten, maar zijn anderzijds ook ‘op de centen’ en kunnen naderhand erg moeilijk gaan doen als achteraf blijkt dat je in zo’n verklaring gegevens verzwegen hebt.
Een brandend huis kun je niet verzekeren.