waarom maken sommige mensen geen oogcontact

het is zo moelijk met degene in contact te komen als je begrijp wat ik bedoel

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is al een keer in een antwoord gezegd, ik wil het nog even benadrukken. In veel oosterse landen is het niet netjes om iemand aan te kijken. Dus let er op dat je allochtone mensen de eigenschappen die wel voor westerse mensen (kunnen) gelden, niet aanwrijft. Toen ik voor vluchtelingenwerk actief was, heb ik heel vaak aan vluchtelingen uit moeten leggen, dat wij echt heel graag willen dat mensen elkaar aankijken als ze met elkaar praten. Het is typisch dat men dat heel snel aanneemt. Het ligt kennelijk meer in de natuur van mensen, om elkaar wel, dan niet aan te kijken. Als iemand me niet aankijkt, dan kan ik zowat ontploffen. Ik zeg er altijd wat van.

Dat kan onbeschoftheid of arrogantie zijn. Maar in sommige culturen is het ook niet echt gebruikelijk om elkaar veel of vaak in de ogen te kijken...

Het kan verschillende oorzaken hebben maar de meest voor de hand liggende is, verlegenheid of onzekerheid. Het is nogal een grote stap om iemand recht in de ogen te kijken. Onzekere of verlegen personen hebben daar moeite mee omdat zij het idee hebben dan veel van zichzelf bloot te leggen en direct in de belangstelling staan. Dit kan voor de andere persoon inderdaad moeilijk zijn, maar probeer de wegkijkende persoon zoveel mogelijk wél in de ogen te kijken. Probeer zachtaardig en vertrouwd over te komen, dat maakt het voor de ander makkelijker. En blijf vooral gewoon doorpraten, zelfs als de ander wegkijkt.

misschien verlegenheid

Sommige mensen zijn verlegen en maken daarom minder tot geen oogcontact. Ook kunnen mensen bang zijn door mishandeling of ander leed waardoor ze minder vertrouwen hebben in anderen.

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Het kan te maken hebben met verlegenheid, cultuur, maar ook met bijvoorbeeld een contactstoornis. Toegevoegd na 1 minuut: Zie bron voor meer informatie over contactstoornissen.

Bronnen:
http://www.e-psychiater.nl/html/psychiatri...

Bovenstaand staan al twee voorbeelden: arrogantie of verlegenheid/onzekerheid Als toevoeging: mensen met autisme hebben ook vaak moeite met het maken van oogcontact.

luiheid en onverschilligheid oa

Dat zijn mensen die onzeker zijn . Maar dat kunnen zij voorkomen door die persoon op zijn neus te gaan kijken . Dan lijkt het net als je die persoon in de ogen kijkt maar je kijkt dan op zijn neus . Of tussen zijn ogen gaan kijken .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100