waarom maken sommige mensen geen oogcontact

het is zo moelijk met degene in contact te komen als je begrijp wat ik bedoel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Het is al een keer in een antwoord gezegd, ik wil het nog even benadrukken. In veel oosterse landen is het niet netjes om iemand aan te kijken. Dus let er op dat je allochtone mensen de eigenschappen die wel voor westerse mensen (kunnen) gelden, niet aanwrijft.
Toen ik voor vluchtelingenwerk actief was, heb ik heel vaak aan vluchtelingen uit moeten leggen, dat wij echt heel graag willen dat mensen elkaar aankijken als ze met elkaar praten. Het is typisch dat men dat heel snel aanneemt. Het ligt kennelijk meer in de natuur van mensen, om elkaar wel, dan niet aan te kijken.

Als iemand me niet aankijkt, dan kan ik zowat ontploffen.
Ik zeg er altijd wat van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat kan onbeschoftheid of arrogantie zijn.

Maar in sommige culturen is het ook niet echt gebruikelijk om elkaar veel of vaak in de ogen te kijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan verschillende oorzaken hebben maar de meest voor de hand liggende is, verlegenheid of onzekerheid. Het is nogal een grote stap om iemand recht in de ogen te kijken. Onzekere of verlegen personen hebben daar moeite mee omdat zij het idee hebben dan veel van zichzelf bloot te leggen en direct in de belangstelling staan.

Dit kan voor de andere persoon inderdaad moeilijk zijn, maar probeer de wegkijkende persoon zoveel mogelijk wél in de ogen te kijken. Probeer zachtaardig en vertrouwd over te komen, dat maakt het voor de ander makkelijker. En blijf vooral gewoon doorpraten, zelfs als de ander wegkijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer jij steeds stopt omdat diegene wegkijkt maak je die persoon nóg onzekerder. Dus blijf gewoon zeggen wat je wil zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat snap je niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer jij stopt met praten wanneer de ander je niet meer aankijkt, kan die persoon aanvoelen dat je om die reden stopt. Verlegen/onzekere mensen schamen zich dan voor hun gedrag (het wegkijken), voelen zich opgelatenen durven dan helemaal niet meer zo goed te praten en je al helemaal niet meer aan te kijken. Snap je het nu? Het is voor onzekere mensen heel vervelend als andere mensen juist veel op ze gaan letten en hun gedrag naar aanleiding van hen veranderen..
misschien verlegenheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen zijn verlegen en maken daarom minder tot geen oogcontact. Ook kunnen mensen bang zijn door mishandeling of ander leed waardoor ze minder vertrouwen hebben in anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan meerdere oorzaken hebben. Het kan te maken hebben met verlegenheid, cultuur, maar ook met bijvoorbeeld een contactstoornis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie bron voor meer informatie over contactstoornissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaand staan al twee voorbeelden: arrogantie of verlegenheid/onzekerheid
Als toevoeging: mensen met autisme hebben ook vaak moeite met het maken van oogcontact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, maar dat wist je al, he?
luiheid en onverschilligheid oa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn mensen die onzeker zijn .
Maar dat kunnen zij voorkomen door die persoon op zijn neus te gaan kijken .
Dan lijkt het net als je die persoon in de ogen kijkt maar je kijkt dan op zijn neus .
Of tussen zijn ogen gaan kijken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist geantwoord,jij had psychiater moeten worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha als ik zo in het rond kijk is er werk genoeg !