Hoe vergroot een slappeling haar conditie?

Een vriendin was vroeger te zwaar. Haar conditie was slecht: bij een korte wandeling moest ze al rustig aan doen om niet buiten adem te raken.

Ze is nu afgevallen (BMI nu tussen 24 en 25). Ze loopt regelmatig op zo'n apparaat waarop je voeten in ovalen bewegen en je met je handen kunt meebewegen - een soort indoor nordic walking, ik weet niet hoe dat apparaat heet.

Resultaat is dat ze nu een lange wandeling in een stevig tempo kan maken.

Nu wil ze nog verder gaan, met als doel uiteindelijk echt te gaan sporten (en nog verder af te vallen). Het idee is dat ze samen met mij gaat joggen.

Hoe pakken we dat aan? Welk soort training?

Ik zat te denken aan een half uur stevig doorwandelen (dat lukt haar al), met om de vijf minuten 30 seconden op laag tempo joggen. Zodra dat een paar keer makkelijk gaat, over naar om de vijf minuten 60 seconden op laag tempo joggen. Daarna verder opvoeren, zowel in jog-tijd als in jog-tempo.

Is dit een goed of een slecht idee?

Cryofiel
13 jaar geleden
1.5K
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, ik weet het. Ik zocht naar één woord om haar conditie te beschrijven, anders zou de titel van de vraag zo lang worden. Ik kon niets beters bedenken dan "slappeling".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat apparaat heet een cross trainer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha.. Laat maar.. Dat stond er al.

Het beste antwoord

De basisschema's beginnen toch wel vaak met minder wandelen.
bijv. 2 min. lopen en 2 min. wandelen.
Maar ik kan me goed voorstellen dat dat zelfs al te zwaar is en dan lijkt mij om de 5min. wandelen en dan 30 sec. lopen wel goed.
Hier vind je een aantal trainingsschema's zowel basisschema's voor beginners als afvalschema's.

http://www.runinfo.nl/schemabeginners8weken.htm

Bij de weg:
Zo'n apparaat heet een crosstrainer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank je. Ik heb het apparaat gevonden. Het is een variant van de crosstrainer: de ellipstrainer. Zie
http://www.sport-adresse.de/images/product_images/popup_images/175_0.jpg . Het verschil met de gewone crosstrainer is dat de voeten bij de ellipstrainer veel meer naar voren en achteren bewegen, en veel minder omhoog en omlaag, dan bij de gewone crosstrainer. Daardoor lijkt de beweging bij de ellipstrainer meer op de natuurlijke loopbeweging. Bij de gewone crosstrainer zit er als het ware een duidelijk steps-element bij. Tot zover de theorie - ik heb geen ervaring met die apparaten.

Andere antwoorden (4)

Waarom gaat je vriendin niet eerst een sportkeuring doen? Wordt vaak via de zorgverzekering vergoed of je krijgt daar een fikse korting voor. Degene die de sportkeuring verzorgt kijkt naar je medische toestand en kan je helpen om een trainingsschema te maken. Ook kan diegene helpen om voor de stap daarna een goede sport te kiezen, die bij jouw vriendin past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn fysio bereik je meer met twee keer per dag vijftien minuten hard lopen dan een keer een half uur, heeft iets te maken met de instellingen in je lichaam. Zelf moet ik wat kio's kwijt. Maar een fysio of huisarts kan je er meer over vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar het programma Vlaanderen Sportland van Evy Gruyaerts, daar worden mensen van 0 tot 5 kilometer hardlopen begeleid.
Het schema begint met 1 min hardlopen afgewisseld met 1 minuut wandelen en dat bouwt zich in een maand of drie op tot 5 kilometer, volledig begeleidt met vrolijke muziek en aanmoedigingen van presentatrice Evy Gruyaerts.

Mocht je het programma online niet meer kunnen vinden, stuur me dan svp even een PB'tje, dan zet ik het op een downloadserver neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
overweeg ook andere vormen van sport bedrijven. sportscholen bieden een breed scala aan mogelijkheden en ze geven ook begeleiding bij de opbouw van de sportieve activiteit.