Waarom lukt het de mensen die zeggen dat ze stoppen met roken nooit om te stoppen?

Mensen die stoppen, hoor je er niet over.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij wel hoor, ben er al 4 jaar vanaf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij wel hoor, ga dinsdag mijn 5de week in! Met gemak, en dan gelijk ook aan de lijn (4 kg eraf)

Het beste antwoord

Omdat de beloning voor het stoppen (goede gezondheid, onhafhankelijkheid, fitter gevoel) pas op lange termijn is, terwijl de beloning van de sigaret meteen is. Bovendien wordt een stopper direct geconfronteerd met nare bijwerkingen als hoofdpijn enzovoorts. Stoppers willen niet roken, maar bedenken vaak allerlei excuses om er toch een op te mogen steken: nu is het feest, of nu voel ik me slecht. En hebben ze er eenmaal een opgestoken, dan voelen ze het stoppen als een verloren zaak en gaan ze weer door met roken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als ze twijfelen of ze wel kunnen stoppen, zoeken ze bevestiging bij hun omgeving door er veel over te praten. Mensen die makkelijk kunnen stoppen, hebben dat niet nodig en stoppen gewoon, zonder daar veel over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ze hebben het doorzettingsvermogen niet om echt te gaan stoppen met roken.
En als je verslaaft bent aan nicotine, dan kom je er niet gemakkelijk van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken zoveel mensen die zeiden dat ze gingen stoppen en werkelijk gestopt zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Zeggen" wil niet zo veel zeggen, "doen" doet het hem. Dus zeggen dat je stopt dat zegt niet zo veel.

En stoppen doe je MAAR één keer, pauzeren vaak, je pauzeert tussen elke sigaret.

Je onderbewuste luistert niet naar wat jij zegt, het gaat zijn eigen gangetje, dus dat onderbewuste is niet van plan om te stoppen, dat zegt er niets over en gaat gewoon door en jij met je "zeggen" hebt het nakijken en rookt dus gewoon door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die stoppen reppen er niet over, die doen dat gewoon. Zij die er steeds over praten, stoppen niet zo snel. Beginnen doe je één keer en stoppen doe je één keer.

Roken is een gewoonte die zo dicht bij het onbewuste ingrijpt, dat het heel moeilijk is te stoppen. Dat blijkt elke keer wel weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK ken veel mensen in mijn omgeving die gestopt zijn, en dit allemaal ver van te voren hebben aangekondigd. Het wordt zelfs aangeraden om bij het aankondigen dit veel 'rond te vertellen', omdat je jezelf hierbij extra druk oplegt om het vol te houden.( ten opzichte van de mensen aan wie je dit verteld hebt....)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen die het roepen om te gaan stoppen kunnen dat niet makkelijk want ze zeggen het wel maar ik vind dat dt een teken is van ik wil niet stoppen.. anders ga je het niet voorleggen aan iemand anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t gebrek aan wilskracht
en vaak niet goed gemotiveerd
of kiezen een slechte tijd om te stoppen(net wanneer je veel stress heb)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zeggen dat omdat ze zichzelf er eerst van willen overtuigen. Maar ze hebben inderdaad het gebrek aan wilskracht, dat moet van binnen uit komen.

Ik denk ook dat ze het zeggen om (positieve) reacties te krijgen en dat ze denken dat dat hun een steuntje in de rug geeft.

Maar het lukt deze mensen inderdaad niet om te stoppen, ze moeten het altijd nog zelf willen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die dat zeggen maar niet doen (kunnen) zijn vaak personen die andermans steun willen hebben (als een soort contrôle)
Mensen met een ijzersterke wil hebben die steun niet nodig om te stoppen. Die kunnen door wilskracht hun doel bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat vervloekte duivelse stemmetje in je hersens maar zeggen,roken is zo lekker ,het leven is de moeite niet waard als je niet rookt

alles zit in de hersenen,je lichaam heeft geen nicotine nodig