Is de zon ook kanker verwekkend als je niet verbrand?

Toegevoegd na 14 minuten:
Kun je ook kanker krijger van de zon als je niet verbrand?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja en nee.
Als je gezond eet is een redelijke hoeveelheid zon goed voor je en wordt de kans op kanker er kleiner door.
Zon i.c.m. goede voeding zorgt voor veel vitamine D.
Slechte voeding zorgt in combinatie met zon namelijk voor veel meer oxidatieve stress en dat veroorzaakt mede huidkanker. Een beetje zon is altijd gezond, heel veel zon altijd ongezond.
Ritsuka
6 jaar geleden
Je hebt helaas altijd kans op kanker, maar er zijn veel mogelijkheden om de kans te verkleinen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga alsjeblieft wel in de zon een mens heeft echt ook zon licht nodig ( diverse hormonen ) voor vitamine D ook nog veel meer niet helemaal doorgrondde aandoeningen die een veel grotere kans op overlijden geven dan huidkanker. Je hebt een mooi en goed antwoord hou je aan advies 3 bij een blanke huid en bij een getinte huid kan en mag je net iets meer in de zon . Eten is gezond , drinken is gezond maar toch veroorzaakt eten en drinken een risico ( vrije radicalen ) alles met mate en gevarieerd Dat is het beste . Thuis op je stoel blijven zitten is ook niet goed op de fiets stappen of wandelen is ook een risico maar een aanvaardbaar risico. Leven is nu eenmaal levens gevaarlijk .

Het beste antwoord

Jazeker. Huidkanker wordt veroorzaakt door de UV-straling van de zon. Ook als je nooit verbrandt, zelfs als je nooit langdurig in de zon zit, kun je huidkanker krijgen.

Dat we denken dat dat niet zo is, komt doordat de kans op huidkanker heel snel kleiner wordt naarmate je minder zon krijgt.

Ik denk dat ik het het beste kan uitleggen aan de hand van een lijstje:

1. Nul zon
Kom je echt nooit in de zon, dan krijg je van de zon geen huidkanker. Je krijgt natuurlijk wel allerlei andere klachten.

2. Ieniemienie beetje zon
Kom je elke dag op elk heel uur precies tien seconden lang in de zon, dan kun je van dat beetje zonlicht al huidkanker krijgen. De kans is zo klein dat het niet meetbaar is - maar puur statistisch gezien kun je in principe uitrekenen hoeveel mensen huidkanker van de zon zouden krijgen als ze zo zouden leven. Overigens krijg je van zo weinig zon nog steeds allerlei andere klachten.

3. Beetje zon
Kom je net wat vaker in de zon, dan neemt de kans op huidkanker toe - al zal die nog steeds minimaal zijn. Je andere klachten zullen nu wat minder worden.

4. Normale hoeveelheid zon
Ten opzichte van punt 3 is de kans op huidkanker weer wat groter. Maar de andere klachten van zongebrek zullen nu wegblijven. De kans op kanker is dan weliswaar weer een tikje groter, maar nog altijd minimaal, dus dit is het "optimale punt": geen gezondheidsnadelen vanwege te weinig zonlicht, en een kans op huidkanker die enorm laag is, ook al is die niet nul.

5. Veel zon
Nu neemt de kans op huidkanker duidelijk toe. Je overige gezondheid zal nog maar een heel klein beetje verbeteren - voor de meeste mensen te weinig om de toegenomen kans op huidkanker te rechtvaardigen.

6. Extreem veel zon, of verbranden
De kans op huidkanker wordt nu al snel stukken groter. Je overige gezondheid zal geen baat hebben bij extreem veel zon - je zult er zelfs eerder nadelen dan voordelen uit putten.

Het is dus een afweging. Het optimale punt ligt (bij bovenstaande voorbeeld-onderverdeling) bij punt 4. Een normale hoeveelheid zon geeft dan wel enige kans op zongerelateerde huidkanker, maar die kans is nog erg laag (maar dus niet nul!). Voor je totale gezondheid, dus alle aspecten inclusief de kans op kanker, is deze keuze echter de beste.

Cryofiel
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja zeker, huidkanker kan ook ontstaan na veel (lang of vaak) in de zon zijn. Hoef je niet persee voor te verbranden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Heb je een bron voor die bewering?
Rutge
6 jaar geleden
dan lijkt het mij ook aannemelijk dat mensen rond de evenaar een grotere kans op huidkanker hebben?
Erna55
6 jaar geleden
http://www.welingelichtekringen.nl/gezond/291034/hoe-vaak-komt-kanker-voor-per-land.html
Erna55
6 jaar geleden
Binnen Europa komt huidkanker het vaakst voor in Noorwegen, Zwitserland en Denemarken: grosso modo 16 per 100.000 inwoners wordt geconfronteerd met huidkanker.
In de landen rondom de Middellanse Zee komen in Europa de minste huidkankers voor: ongeveer 3,4 mensen per 100.000 inwoners wordt geconfronterd met huidkanker.
Op wereldvlak komen de meeste huidkankers voor in Australie en Nieuw-Zeeland (mannen: bijna 40 op 100.000 / vrouwen: 32 op 100.000).
Op wereldvlak komen de minste huidkankers voor in Azie en Afrika. Een donker huidtype is de beste bescherming tegen de zon. http://www.huidkanker.be/statistieken.php
Cryofiel
6 jaar geleden
Huidkanker ontstaat door de UV-straling van de zon. Ook als je niet verbrandt.