Welk beeld is nou 'echt' het beeld dat je in de spiegel ziet, of een foto van jezelf?

Bijv. op momenten dat ik mezelf gewoonweg een stoot vind in de spiegel, en iemand maakt een foto van me en ik krijg die te zien is deze nogal...teleurstellend. Dat is zacht uitgedrukt ik ben dan echt niet meer knap. Meer...gewoontjes als het ware. Ik heb het nu alleen over mijn gezicht, lichaam blijft hetzelfde.

Welk beeld is nou echter? (Ik kan wel tegen een stootje hoor, als je zegt dat het het beeld is van de foto ga ik niet meteen in een hoekje zitten huilen ;) )

Of kan het zijn dat ik zo verschrikkelijk a-fotogeniek ben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
39.7K

Het beste antwoord

Goeie vraag, dat heb ik ook. Nu kom ik overigens al helemaal niet graag op de foto, juist omdat ik altijd vind dat ik er stom op sta. Maar het heeft denk ik wel te maken met hoe jij jezelf in de spiegel bekijkt.

Daar zie je iets wat je mooi vindt (en er is niks mis mee om jezelf mooi te vinden, integendeel!). Dus je gezichtsuitdrukking is dan ook van iets wat je ziet wat je mooi vindt.

Zodra je in die lens van de camera gaat kijken zie je alleen maar een zwart gat, dus niks moois aan. Logisch dat je gezichtsuitdrukking dan ook weer veranderd.

Wat dan nog wel eens wil helpen is als je wegkijkt van de camera. Mysterieus in de verte gaan staren ofzo ;-) Maar dat moet je ook kunnen want dan wordt het ook snel weer gekunsteld.

Wat ik dan vaak doe met mij kids wanneer ze dit doen dat is ze aan het lachen maken of afleiden met opmerkingen als: Nee, nou ben je mooi als je zo kijkt! Dan moet je natuurlijk net iemand hebben die dat bij jou doet wanneer ie je op de foto zet, maar ook gewoon een babbeltje maken ondertussen als de foto's gemaakt worden dat wil dan nog wel eens helpen omdat je dan niet meer zo gefocust bent op die camera en er meer ontspannender op komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja, en als je een digitale camera hebt dan is het helemaal mooi want dan kun je ondertussen gewoon aan èèn stuk doorknippen en dan zit er later meestal altijd wel eentje bij die je wèl mooi vindt. En wat niet bevalt wis je dan gewoon weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als er een foto wordt gemaakt denk altijd: lachen. En dan, hoe lach ik nu? Hoe lach ik normaal ook alweer, enzovoorts. En dan zie ik er lichtelijk gestoord en lelijk uit op de foto! Maarja, dat is eigenlijk hetzelfde effect als je iemand leuk vindt...lach leuk, maar hoe ook alweer??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt. Ik moe(s)t nog wel vaak 'fotosessies' maken van mijn tienerkids wanneer ze weer eens nieuwe foto's nodig waren voor hun Hyves, of nieuwe kleren hadden om door te sturen naar hun vrienden. Dan gaan ze in het begin heel stijf staan omdat ze zich heel erg bewust zijn van die camera. Zodra die spanning er een beetje af wordt gehaald worden de foto's ook veel mooier. En er veel, heel veel maken. Later op de pc zetten, de mooisten eruit kiezen en de rest in de prullenbak.
Leve de digitale camera!

Andere antwoorden (7)

Het spiegelbeeld is niet jij die je bent... De foto is niet de jij die je bent... Je lichaam is niet de jij die je bent...
Wat je denkt over wat je bent is niet jij die je bent...

Een spiegelbeeld is een indicatie, een foto is een indicatie, het lichaam is een indicatie enz...

Wat je echt bent is een mysterie... Alles wat je erover zegt is onwaar, over dat wat je werkelijk bent...

Je aandacht gaat altijd naar buiten, altijd, het kan niet naar binnen gaan want het komt vanuit jou... Zo kun je nooit direct in je eigen ogen kijken met ongebroken stralen... En als ze gebroken worden is het al anders, spiegels breken de stralen, maar dan maakt de spiegel meteen links en rechts omgedraaid... Dus dat ben jij weer niet...

Welk beeld is echt, er is geen beeld dat echt is, jij bent echt, maar elk beeld daarvan is dat niet... Elk beeld heeft een begin en een einde, is dat bij jou ook zo? Voel jij dat dat wat jij bent een begin heeft en een einde? Nee dus...

Dus geen van beide is echt, niet het spiegelbeeld en niet de foto...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las deze vraag voor aan mijn man en die zei:"welkom to the club".Ik denk dat je jezelf erg goed voelde toen je het resultaat in de spiegel zag.Een foto is een momentopname,vaak ook nog gekunsteld en valt daarom vaak tegen.Dit heeft ook te maken met fotogeniek.Sommige mensen kunnen zich voor een foto zo gedragen als jij voor een spiegel.
amc
14 jaar geleden
Leuke verspreking(?) een stoot die tegen een stootje kan!
Als jouw avatar de werkelijkheid weerspiegelt,laat dan nooit meer een foto maken of kijk niet meer in de spiegel,want die knapt dan spontaan in scherven!
Al die beelden,die je van je zelf ziet,zijn maar momentopnamen en daarbij is het niet het beeld,dat jij van je zelf hebt belangrijk,maar het beeld dat anderen hebben!
Dus pitje :Kop op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is er mis met mijn avatar? die is toch extreem sexy :D
De spiegel benadert het beste de werkelijkheid al zul jij jezelf met 1 spiegel nooit zien, zoals de buitenwereld je ziet. Hiervoor heb je een tweede spiegel nodig en dan zie je wat anderen zien.

Terug naar je vraag:
In een spiegel zie jij jezelf ruimtelijk en bewegend. Een foto is een momentopname en het is dan een toevalstreffer dat net het beeld gepakt wordt waarop jij jezelf zo aantrekkelijk vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een foto levert niet altijd een realistisch beeld op. Ten eerste is het al zo dat je weet dat er een foto wordt gemaakt, dus ga je toch al "anders" kijken. Ten tweede hangt er ook van af wat voor soort camera er is gebruikt. Er zijn niet voor niets allerlei camera's met hele dure lenzen en andere aanverwante artikelen om alles zo mooi mogelijk op te foto te krijgen.
Ten derde: maak je niet druk, ook fotomodellen worden gefotoshopt!
Volgens mij is de spiegel realistischer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad is een foto een momentopname en zit je met een foto "mooi te doen". Altijd anders dan wanneer je gewoon in je eigen ogen kunt kijken. Maar daar komt nog bij dat je aan je *spiegelbeeld* gewend bent: gespiegeld, dus "verkeerdom".

Je kent jezelf zo door je spiegelbeeld, dat een foto net even anders is en daardoor kan tegenvallen. Zo kwam ik erachter dat mijn scheiding helemaal niet links zit, zoals bij m'n spiegelbeeld, maar rechts! Wat raar!

Anderen zien jou als op de foto en zijn daar aan gewend. Zij zullen waarschijnlijk ook minder vreemd naar je foto kijken. Net zoals dat zij gewend zijn aan hoe je stem klinkt (ook al zo'n ergernis, jezelf terughoren op band!).

Tip: Wil je jezelf zien zoals je "echt" bent, zet dan twee spiegels schuin en kijk via de ene spiegel naar de andere. Kan goed in veel badkamers, met spiegelkastjes. In de tweede spiegel ben je twee keer gespiegeld en sta je dus "goed-om".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft het echt te maken met hoe fotogeniek je bent. Bij topmodellen werkt het vaak omgekeerd, als je ze zo ziet lopen denk je:"hoezo is zij een topmodel?" Maar als ze dan eenmaal op de foto staan blijkt dat ze er geweldig uitzien qua gezicht. Ik denk wel dat je het kan oefenen door nog meer voor de spiegel te staan en proberen te onthouden hoe je gezicht "voelt"als je eruit ziet als een stoot. Daarnaast mag je ook tevreden zijn, want er zijn mensen die zichzelf altijd lelijk vinden en hierdoor depressief worden. Je kunt dus in ieder geval af en toe blij met jezelf zijn en als dat zo is ga je het steeds meer uitstralen en komt de rest vanzelf!