Kun je tijdelijk slechthorend zijn? Kan slecht gehoor zich weer herstellen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit kan. Het hangt wel af van de aard/oorzaak van de slechthorendheid. Er bestaan twee soorten slechthorendheid: geleidingsslechthorendheid en perceptieslechthorendheid. Geleidingsslechthorendheid kan meestal worden genezen, maar perceptieslechthorendheid is doorgaans onherstelbaar. Geleidingsslechthorendheid treedt op als de geleiding van het geluid niet op de juiste manier tot stand kan komen. Dit kan het gevolg zijn van een verstopping van het uitwendige oor (gehoorgang) door oorsmeer of een voorwerp, door perforatie van het trommelvlies, door schade aan de beentjes in het middenoor of door verklevingen in het middenoor. Middenoorontstekingen kunnen ook leiden tot geleidingsslechthorendheid. Perceptieslechthorendheid of binnenoordoofheid treedt op zintuigcellen in het slakkenhuis of de gehoorzenuw, die de informatie van het binnenoor naar de hersenen geleidt, is beschadigd. Dit kan het gevolg zijn van een binnenoorontsteking, een tumor van de gehoorzenuw of een schedeltrauma (slag of stoot tegen hoofd). Een veel voorkomende oorzaak van perceptiehardhorendheid is langdurige blootstelling aan hard geluid (machines, discobezoek, walkman). Dit wordt lawaaidoofheid genoemd. Ten slotte is perceptieslechthorendheid een veelvoorkomend verschijnsel bij het ouder worden. We spreken dan van ouderdomsslechthorendheid of presbyacusis. Beide vormen van slechthorendheid kunnen ook voorkomen bij bepaalde erfelijke ziekten.

Bronnen:
http://www.medicinfo.nl/%7Bb8fa0853-7228-4...

Misschien moeten je oren worden uitgespoten. Toegevoegd na 54 seconden: "De meest voorkomende oorzaak van plotselinge slechthorendheid is een propje oorsmeer in de gehoorgang."

Bronnen:
http://www.dokterdokter.nl/vrouw/uiterlijk...

Ik heb onlangs in een magazine het volgende gelezen: Heb je gehoorschade? Laat het zo snel mogelijk behandelen. Er zijn zuurstofbehandelingen die de gekwetste delen weer kunnen herstellen. Wacht je te lang kan de schade onherstelbaar zijn. Wacht dus niet. Toegevoegd na 2 minuten: De gehoorschade die ik bedoel met bovenstaand stukje is de gehoorschade die je krijgt na te fel geluid. Na een rockconcert bijvoorbeeld, of een knal van vuurwerk.

Ik ben een beetje doof door verschillende dingen.Ooit een baantje gehad in een disco en o ja ik had ook nog vaak een walkman heel hard op staan. De gehoorschade die herstelt zich wel een piepkleinbeetje maar nooit helemaal vreemd genoeg. Wat ik wel een beetje heb is dat ik mn gehoor train en zo kan ik er toch een beetje mee uit de voeten... Op feestjes bijv kan ik opeens een gesprek niet meer volgen. Dit kan wel lastig zijn .... Dus je moet extra moeite doen om toch aan je info te komen om ergens over mee te praten.....Vaak alles een tweede keer vragen dus.

Wat je kwijt bent komt niet meer terug. Preventie is de beste remedie. Je kan gratis gehoortests ondergaan bij leveranciers van gehoorapparaten. Je weet dan precies hoe het met je gehoor gesteld is. Tevens krijg je dan professionele informatie over je "tijdelijke gehoorsprobleem".

Volgens de uitdrukking "Oost-Indisch doof" bepaal je zelf hoe lang je slechthorend bent.

Bronnen:
http://www.wegwijslezer.nl/php/question.ph...

Je buis van Eustachius zou verstopt kunnen zitten, dan hoor je ook weinig. Door verkoudheid of hooikoorts kan die buis een tijd verstopt zitten. De rest van je oor kan dan perfect schoon zijn, het heeft niks met oorsmeer te maken (ander deel van het oor).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100