Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

als ik zenuwachtig ben, heb ik buikpijn. Wat kan ik eraan doen?

Als ik bijvoorbeeld een toets moet maken, of op reis ga naar ergens ben ik vaak zenuwachtig. Dan krijg ik buikpijn, en heb het gevoel dat ik vaak scheetjes moet laten. En als ik me inhou om geen scheetjes te laten, heb ik vaak een natte reet, dus een zweetreet, en het is echt vervelend. Wat kan ik daaraan doen? ik ben vaak naar de dokter geweest maar die schrijft alleen maar een oplosmiddel en zegt dat het over gaat, maar het gaat niet over.

Weet jij het antwoord?

/2500

De oorzaak, dus de nervositeit oplossen. Probeer systematisch te doorlopen wat je gaat doen, waarom je ergens bent en dergelijke. Verder kan je ademhalingoefeningen doen om rustig te worden. Ga op een rustige plek zitten en adem door je buik (thuis op de bank is prima, maar mocht er geen rustige plek zijn, ga dan gerust ergens op een toilet zitten!) Doe je ogen dicht en denk aan een fijne situatie, bijvoorbeeld een vakantie. Denk aan waar je was en wat je voelde (Zon op je huid? Water om je heen? Een zachte stoel?). Denk vervolgens aan wat je rook, zag, dacht, wilde, met wie je was. Ga de hele situatie bijlangs. Doordat je een ontspannen situatie kiest zal je zelf ook ontspannener raken. Je ademhaling zal vanzelf rustiger worden, de aanmaak van adrenaline en coritsol (stresshormonen) neemt af en je merkt dat je rustiger wordt. Neem je tijd vooral. Wordt niet boos op jezelf dat je buikpijn hebt, scheetjes laat (zonder je even af, even buiten en laat gerust scheetjes), last hebt van 'kabbelend kontwater', maar accepteer het en probeer de situatie niet te ontlopen. Heel veel sterkte.

Dit is een veelvoorkomend probleem. De darmspieren werken actiever onder invloed van nervositeit. Je darmen worden daardoor aan het werk gezet. Dat is een hele normale reactie, die inderdaad niet te stoppen is. Het enige dat je kunt proberen is je geest rustig te houden, dit kan dmv ontspanningsoefeningen, maar ook middelen die de nervositeit onderdrukken kunnen helpen, kies in dat geval voor een product dat niet slaperig maakt, zoals Bach rescue, of valeriaan. Neem dat ook niet langer of vaker dan nodig, soms is het wel nodig enkele dagen voor de spannende dag hiermee te beginnen. Lees voor gebruik de bijsluiter.