Hoe werk kiezen trekken bij een kaakchirurg?

de tandarts heeft vandaag besloten om mijn kiezen te trekken. Hij heeft het verdooft maar ik voelde te veel pijn en kon niet verder, hij heeft me doorverwezen naar een kaak chirurg. Ik vraag me af of de kaakchirurg het op een andere manier doet want die pijn die ik had wil ik nooit meer mee maken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Lokale verdoving werkt bij een kaakchirurg niet anders dan bij de tandarts. In principe hebben ze dezelfde middelen tot hun beschikking, al kan het in de praktijk zo zijn dat een tandartspraktijk vooral werkt met één of twee verschillende middelen en daarom niet het hele scala aan middelen voorhanden heeft terwijl de kaakchirurg dat wel heeft. Overigens zijn de verschillen in werking tussen de middelen voor lokale verdoving niet groot. De meeste verschillen zitten in de werkingsduur, al kan de individuele patiënt soms beter reageren op het ene middel dan op het andere. Daarnaast heeft een kaakchirurg waarschijnlijk wat meer ervaring met patiënten die bijvoorbeeld door een wat afwijkende ligging van de zenuw moeilijk te verdoven zijn. Maar een kaakchirurg heeft vooral ook ándere middelen tot zijn of haar beschikking. Als een patiënt slecht te verdoven is of extreem angstig is kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor behandeling in combinatie met sedatie of algehele narcose. Of jouw tandarts je inderdaad heeft doorverwezen voor behandeling onder een roesje of narcose, weten wij natuurlijk niet. Ik ga er voor het gemak trouwens even vanuit dat je tandarts wél gewoon goed en voldoende heeft verdoofd. Want als het aan de techniek van je tandarts zou liggen, dan is vaak natuurlijk het gebied wél goed verdoven door een andere tandarts en is een verwijzing vooral zinvol omdat de patiënt bij een andere tandarts wellicht meer vertrouwen heeft in de behandeling zodat hij minder gespannen is en daardoor minder pijn ervaart. Over het algemeen wordt er voor het trekken van kiezen vooral doorverwezen wanneer de kiezen door hun ligging moeilijk te trekken zijn. Als jij puur vanwege de slecht werkende verdoving bent doorverwezen, zal je tandarts daar ongetwijfeld een reden voor hebben. Als je wilt weten waarom je tandarts denkt dat jij in dit geval beter door een kaakchirurg geholpen kunt worden, kun je dat het beste aan hem of haar zelf vragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100