`Dit ligt eraan wat de oorzaak is van de burnout. Veelal is het een combinatie van werk en privé leven. In dat geval zal er veelal hulp nodig zijn om deze zaken te splitsen en op te lossen. Zelf heb ik een burnout gehad die puur werk gerelateerd was. Door de factor werk een paar weken uit te schakelen - lees: thuis te zitten - kon ik afstand nemen van de stress en werkdruk en kwam ik tot rust. Na een paar weken ben ik weer aan het werk gegaan.; te beginnen voor een paar uur. Voor mij is dit genoeg geweest, mede door een meedenkende werkgever.
Uiteraard is dit voor iedereen anders en is ook iedere situatie anders. Voor mij was het in ieder geval mogelijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Er is wezenlijk onderscheid tussen burn-out en overspannenheid.
Was jou burn-out als zodanig gediagnostiseerd ?
Er is een groot verschil tussen overspannen zijn en een burn out hebben.

Overspannen: De energie in je lichaam begint op te raken. De hoge cortisol-waarden beginnen zijn tol te eisen. Je dagelijkse belastbaarheid neemt af en je krijgt moeite om al je activiteiten naar tevredenheid uit te voeren. De lichamelijke klachten nemen toe. Allerlei fysieke symptomen kunnen nu de kop opsteken:
Burn out :Het lichaam is geestelijk en lichamelijk uitgeput. Er is nu geen keuze meer. Je geest en lichaam functioneren niet meer. De klachten zijn niet meer te negeren en gaan je leven steeds meer beheersen.
Omdat bij burn-out het nivo van stresshormonen zeer hoog is, heeft dat invloed op je manier van denken.

Het is mogelijk om zonder hulp uit een burn-out te komen.
Dit vraagt wel zelfonderzoek. Ken je je eigen " blinde vlekken" , hoe omzeil je je valkuilen? . Hoe leer je je " reptielenhersenen " te kalmeren. ( prof Capel) .
Professionele steun kan voorkomen dat je energie steekt ( die je al tekort hebt) in zaken die nog weinig energie opleveren.
Erna55
9 jaar geleden
Dat kan, maar het heeft veel te maken met je persoonlijkheid:
-is er voldoende zelfinzicht?
-is iemand lief voor zichzelf?
-is iemand bereid om te leren/veranderen?
Je kunt het zelf te boven komen, maar ook met deskundige hulp.
Het helpt iemand je een spiegel voorhoudt, maar dat kunnen sommige mensen bij zichzelf ook!
burnout ligt echt in jezelf, omgeving is vaak een trigger.