Wat moet ik doen na 25 teken na een paar jaar ?

Ik heb vanaf 2013 zeker ongeveer 25 teken gehad omdat ik heel vaak vis in de natuur.

Me laatste was gister en ik heb tot nu toe nog nooit een rode kring gehad of heb me nog nooit ziek gevoeld.
Nu ook weer een periode afwachten want ze zeggen dat je pas na de dokter moet bij een rode kring (EM of ME 1 van die 2 ).
Of als je, je grieperig voelt.

Nou wist ik vroeger (0ng 2013) nog nooit dat die beesten zo schadelijk waren en haalde ik ze eruit zonder erbij na te denken,

Het is echt niet normaal hoeveel je nu kan krijgen (zal wel te maken hebben met de opwarming van de aarde)
Omdat ik zelfs in de winter ook een teek had...

Nu gebruik ik spray en kleed ik me extra goed, maar goed mij vraag is,

Is het verstandig om nu anti biotica te nemen voor de zekerheid of kan ik toch beter wachten op griepverschijnselen of een rode kring ?

Omdat ik las dat anti biotica nemen zonder dat je een virus etc hebt ook heel erg negatief kan werken voor latere ziektes.

Alsvast bedankt en pas op deze zomer want het is echt niet normaal.

Weet jij het antwoord?

/2500

Antibiotica helpen alleen tegen bacteriën, en niet tegen virussen zoals je schrijft. In het geval van teken en de ziekte van Lyme gaat het om de Borrelia bacterie. Preventief in het wilde weg antibiotica nemen heeft geen zin. Je vraag of het verstandig is ze te nemen is daarnaast eigenlijk niet relevant, want die keuze is niet aan jou: een arts zal ze zeer waarschijnlijk niet voorschrijven. Alleen bij ernstige bacteriële infecties zijn antibiotica zinvol. Het onnodig gebruik van antibiotica laat bacteriën in je lichaam wennen aan het antibioticum, waardoor bacteriën ‘resistent’ kunnen worden. Zo'n bacterie is dan niet meer gevoelig voor het antibioticum. Wanneer iemand een infectie krijgt met zo’n resistente bacterie, helpen de antibiotica niet meer en dat kan levensgevaarlijk zijn. De kans op de ziekte van Lyme is niet zo groot. Weliswaar is 22% van de teken besmet, slechts 2,7% van de gebeten mensen ontwikkeld Lyme na een beet. Daarvan blijft bij 80 procent de ziekte beperkt tot een rode cirkelvormige plek op de plek van de beet. De ziekte van Lyme is zelf niet direct dodelijk, maar kan wél dodelijke gevolgen hebben als de ziekte pas in een laat stadium wordt opgemerkt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100