Moet ik mij zorgen maken over kaak pijn na drinken?

Gisteren voor het eerst echt dronken geworden, had het laat gemaakt. Werd vandaag (al best vroeg) wakker met nare kaak pijn links en recht. Eten, praten, drinken lukt wel gewoon, maar vooral mijn onderkaak voelt gespannen.

Ik dacht misschien dat het alcohol vannacht zorgde voor bruxisme tijdens mijn slaap waardoor ik last heb. Het aantal keren dat ik echt heb gedronken is op 1 hand te tellen en ik ben ook niet van plan om dit weekelijks te doen ofzo. Maar moet ik mij zorgen maken als het dus bruxisme was door alcohol? Normaal gesproken heb ik dat niet, want ik heb nooit last van mijn kaken.

Of is het misschien iets anders (zelf ga ik er van uit dat het door het uitgaan/alcohol komt).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
18.8K

Antwoorden (3)

Hallo,

Het lijkt mij niet dat zoiets door de drank komt. Misschien heb je je kaak wat overbelast? Door schreeuwen of lachen bijvoorbeeld.
Ik zou even een dagje wachten, ook je kaak even wat masseren. Áls het dan toch zo is dat je er morgen nog last van hebt, even langs de dokter.

Groet, Mike.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord, overbelasting is wel voor de hand liggend ja. Ik zal even opzoeken hoe ik het moet masseren. Dankje!
Ivana
6 jaar geleden
Goed dat je er last van hebt. Ervaring is niet erfelijk en hier leer je van. :)
Hi, daar heb ik soms ook wel last van, verdwijnt na een dag ongeveer (of 2) ik denk dat dat te maken heeft met het vocht in je kaken. Door te drinken droog je jezelf uit. Hierdoor zal je spierpijn ook meer zijn als je hebt gedronken. Hetzelfde geldt dan voor je kaak denk ik!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke, de pijn was inderdaad weg na twee dagen, dus dat is goed om te weten. Bedankt!
Er zijn verschillende oorzaken te bedenken, maar het hoeft niet eens aan de alcohol te liggen. Dit zijn mogelijke oorzaken:

Tandproblemen:
Een van de meest voorkomende oorzaken van kaakpijn is tandproblemen. Wanneer je wijn drinkt, kan de suiker in de wijn zich aan je tanden hechten en een omgeving creëren waarin bacteriën kunnen groeien. Dit kan leiden tot tandbederf, tandvleesaandoeningen en andere tandproblemen die kaakpijn kunnen veroorzaken.

Artritis:
Artritis is een ontstekingsziekte die de gewrichten aantast. Als je al artritis hebt, kan het drinken van wijn de symptomen verergeren en kaakpijn veroorzaken. Dit komt doordat alcohol ontstekingen kan veroorzaken en het immuunsysteem kan verzwakken, wat kan leiden tot meer pijn in de gewrichten.

Tandheelkundige ingrepen:
Als je recentelijk een tandheelkundige ingreep hebt ondergaan, kan het drinken van wijn de pijn en het ongemak verergeren. Dit komt doordat alcohol de bloedvaten kan verwijden, waardoor er meer bloed naar het wondgebied stroomt, wat kan leiden tot meer pijn en zwelling.

Overmatig klemmen of knarsen:
Overmatig klemmen of knarsen van de tanden kan leiden tot kaakpijn. Als je wijn drinkt, kan dit het klemmen of knarsen van de tanden verergeren, wat kan leiden tot meer pijn en ongemak in de kaak.

Allergische reacties:
Sommige mensen kunnen allergisch zijn voor wijn of de ingrediënten die worden gebruikt om wijn te maken. Als je allergisch bent voor wijn, kan het drinken van wijn leiden tot allergische reacties, waaronder kaakpijn.

Zuurgraad van wijn:
Wijn heeft van nature een zure smaak. Deze zure smaak kan de tanden aantasten en de glazuurlaag op de tanden afbreken. Dit kan leiden tot tanderosie en gevoeligheid in de tanden en kaakpijn veroorzaken.
een jaar geleden