Seks met de nuvaring zonder condoom (beide soavrij), is het net zo betrouwbaar als de pil?

mijn vriendin is aan de nuvaring, we hebben het een tijd met condoom gedaan en nu we toch wat langer in onze relatie zitten, en beide een soa test hebben gedaan willen we zonder condoom vrijen, ik heb op internet wat gekeken en sommige sites wezen uit dat de nuvaring minder betrouwbaar is als de pil en het heel erg stipt komt qua opnieuw inbrengen (echt op de uur!) Ik vraag me af of zonder condoom vrijen grote risico's meebrengt? natuurlijk is geen enkel voorbehoedsmiddel 100% veilig, maar toch willen we graag overstappen naar zonder condoom.. we zijn absoluut niet toe aan kinderen aangezien we net 20 zijn!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (5)

Mijn partner gebruikt nu al 2 jaar de nuvaring. Hebben nog steeds geen kinderen :-). Het innemen van de nuvaring hoef echt niet op het uur. Zolang je hem maar die dan inbrengt. Een kleine kans is er altijd maar dat zei je zelf ook al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De nuvaring is net zo veilig als de pil. Je kan hem zelfs tijdens het vrijen eruit halen. Niet langer dan 3 uur. Je moet wel stipt zijn met verwisselen van de ring maar het komt niet op een uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NuvaRing beschermt je op dezelfde manier tegen zwangerschap als de pil dat doet. In NuvaRing zitten twee hormonen: progestageen en oestrogeen. Je draagt de ring in je vagina en via de vaginawand geeft NuvaRing 3 weken lang continu een lage hoeveelheid van deze hormonen af aan je lichaam (minder dan je via de pil krijgt). Deze lage dosering hormonen is voldoende om te voorkomen dat er vanuit je eierstokken elke maand een eitje vrijkomt (de zogenoemde eisprong). Als er geen eitje vrijkomt kun je niet bevrucht worden en dus ook niet zwanger worden. Na de 3 weken gebruik heb je een ringvrije week waarin je ongesteld wordt en ook beschermd bent tegen zwangerschap. Een NuvaRing beschermt je in totaal een maand lang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De betrouwbaarheid van anticonceptiemiddelen wordt aangegeven met de Pearl-index. Het getal geeft aan hoeveel van de 100 vrouwen die een bepaald middel één jaar lang gebruiken alsnog zwanger worden.

De combinatiepil heeft in theorie een index van 0,5, maar in de praktijk kan dat variëren van 0,2 tot 10.
De anticonceptiering heeft in theorie een index van 0,4, in de praktijk is dat 0,65.

Met andere woorden: zowel in theorie als in de (tot nu toe waargenomen) praktijk is de Nuvaring nog betrouwbaarder dan de pil.

Bij het getal in de praktijk is trouwens meegenomen dat niet iedereen even zorgvuldig met anticonceptie omgaat, vandaar de grote variatie bij de pil. Bij de pil heb je iedere dag immers weer een nieuwe kans om hem te vergeten, terwijl het bij de Nuvaring maar één kans per vier weken (eruit halen spant er niet om, terug indoen wel) is.

Goed trouwens dat jullie al een SOA-test hebben laten doen, helaas slaan nog steeds veel te veel mensen die stap over voordat ze stoppen met condooms!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord +1
Kleine aanvulling: sommige mensen halen de Nuvaring eruit tijdens de seks, omdat ze 'm in de weg vinden zitten. Hij moet dan binnen 3 uur weer terug gedaan worden. Voor die mensen is het wel vaker dan 1 keer per maand er aan denken.
Voor het maandelijkse in- en uitdoen kan je overigens ook smsjes en mailtjes krijgen die je eraan herinneren, 1 dag vantevoren en een paar uur vantevoren. Erg handig.
De Nuvaring is zelfs iets veiliger dan de pil. Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste is de Nuvaring iets betrouwbaarder omdat de hormonen niet via het maag/darmkanaal hoeven te worden opgenomen, maar direct via de bloedwand. Overgeven of diarree enkele dagen na de seks hebben dus geen invloed meer op de betrouwbaarheid. En daarnaast is het ook veiliger omdat er niet elke dag aan de ring gedacht hoeft te worden. Maar het is wel handig om in de agenda te zetten op welke dag de nieuwe ring moet worden ingebracht!