Waarom worden de meeste mensen met een zware of middelmatige handicap minder oud?

Zoals met het downsyndroom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

dat is nu net een van de kenmerken van het syndroom van Down: dat je niet oud wordt. net als alle andere kenmerken hoort ook het niet erg oud worden -of liever gezegd- het sneller oud worden bij het syndroom van Down.

bij mensen met syndroom (een samenspel van diverse kenmerken) van Down begint het ouder worden al veel vroeger dan bij 'normale' mensen. iemand met s v D is met 35 al middelbaar, kan al beginnen met dementeren en er zijn er niet zo veel die de pensioengerechtigde leeftijd halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (2)

ik denk dat het 3 belangrijke redenen heeft (misschien nog wel meer, maar dat zou ik dan zo niet kunnen zeggen):
1. nagenoeg alle handicaps staan niet op zich zelf. hetzij doordat er sprake is van een bijkomend gebrek, bijv mensen met het syndroom van down hebben ook vaak (niet altijd) een zwakker hart.
2. het kan ook zijn, dat de handicap aanleiding is voor andere gebreken om gemakkelijker te ontstaan. bijv iemand met een dwarslaesie voelt niet wat er in zijn onderlichaam gebeurt en speurt dus ook niet de pijn van een nierinfectie. als dat wel ontdekt wordt is er vaak al veels chade aangericht.
3. om diverse redenen zijn mensen met een handicap niet goed in staat om de ernst van een aandoening te begrijpen en in te schatten. ze vragen daardoor te laat (medische) hulp en daardoor wordt de kwaal erger dan nodig.
beide oorzaken zorgen voor een verlaging van de gemiddelde leeftijd vergeleken met niet gehandicapte mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen met middelmatige en/of zware handicaps worden minder oud vanwege de chronische -ziekte- problematiek die ze hebben. oorzaak is ook de medicatie die vaak gegeven en nodig is om het leven leefbaar te houden, die heeft enorm impact op het hele fysiek plus dat daardoor eerder en sneller kans heeft op de levensduur.