Wat gebeurt er als je water uit de sloot zou drinken?

In nederland. Wat zouden hiervan precies de gevolgen kunnen zijn? Welke schadelijke organismen, bacterieen of parasieten zijn aangetoond in sloot water en hoe ziek zou je worden als je hiervan zou drinken?
Niet dat ik dit zelf wil, vroeg het me af uit nieuwsgierigheid.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uit een gezonde sloot kan je in Nederland zonder probleem een slok nemen. Dat is dan wel met de voorwaarde dat er geen riool(overstort) op uitkomt, er geen dode dieren in liggen, er niet recent met landbouw gif is gespoten, er niet teveel kunstmest en gewone mest in is gekomen of giftig afval in is gestort, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd
Bij zoveel voorwaarden volgt bij mij de vraag:
Heeft Nederland nog gezonde sloten? en zo ja, waar?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het lekker weer is wordt er in bredere sloten gezwommen, tijdens Viking runs e.d. wordt er door gekropen en gezwommen.
Dan gaat er vaak genoeg iemand kopje onder en er zullen genoeg wat water binnen krijgen. Dat terwijl na een periode van weinig neerslag en veel zon het gevaar groter is. Wij zijn in Nederland doordat ons drinkwater zo goed is niks gewend, dat is vooral wat het gevaarlijk maakt.
Koken maakt het een stuk veiliger. Een slot op een natuurlijk plek, die er goed uitziet en waar leven in zit is waarschijnlijk veilig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is zo, ja en ook van bruggen af gesprongen/ gedoken, maar dat houdt voor mij niet automatisch in dat het dus gezond is om in te zwemmen, kopje onder te gaan.
In mijn jeugd kon alles, veel slootje gesprongen en gevaren, nergens was gevaar, maar dat is veranderd. Ook nog, bedenk ik ineens : de ratten die in sloten/wallen leven. Dat kan toch niet gezond zijn; worden wij niet altijd voor ratten (de bruine ra?) gewaarschuwd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet dat ik een expert ben op dit gebied, maar naar mijn weten is de waterkwaliteit in Nederland de afgelopen decennia juist sterk verbeterd door allerlei regelgeving en handhaving. Zoals @Jackd al zegt nemen juist in de zomermaanden velen van ons met enig regelmaat (meestal onbewust en/ of onbedoeld) een slok slootwater tijdens het zwemmen in buitenwater; zo goed als nooit wordt iemand daar ziek van. De gestelde voorwaarden lijken me reeel, maar:
riolen komen niet uit op relatief kleine sloten, zeker niet als er in het betreffende water gezwommen wordt. Riolen komen doorgaans uit in de grotere rivieren/ zee ed.
Dat er af en toe een klein dood dier in het water ligt is natuurlijk niet te voorkomen, maar die kunnen eigenlijk ook geen kwaad. Een groter dier in bekend zwemwater zal vast zsm geruimd worden.
Landbouwgif/ kunstmest/ mest worden in Nederland streng gereguleerd, juist om de kwaliteit van het water zo goed te houden. Tuurlijk bestaan er uitzonderingen, de ziekte van Weil is er een van; gelukkig zijn dat maar weinig voorkomende ziekten waar je niet meteen bang voor hoeft te zijn.
Ratten an sich zijn geen probleem; het zijn de vlooien op de rat die ziekten overbrengen en die verlaten een dode rat direct, of gaan ook dood als die rat in het water ligt. Een paar ziekten kunnen overgebracht worden door de ontlasting of urine van een rat, maar ook dat is weer zeldzaam. Houdt er dan ook rekening mee dat de paar mililiter urine verdund wordt in (al snel) miljoenen liters slootwater.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://www.parool.nl/amsterdam/woonboten-voor-2018-aangesloten-op-riool~a84701/
Volgens mij gaat dit echter om nog maar weinig boten en is het in de rest van Nederland ook in orde.
Toen jodokus52 echter aan het zwemmen was.. Ik denk ook dat het tegenwoordig een stuk schoner is, er kwam vroeger meer troep in het oppervlakte water.
Dat is ook te zien aan in Nederland uitgestorven dieren die terug komen zoals de otter

Antwoorden (2)

je word er heel erg ziek van. jemoet dan naar de dokter. doodgaan kan alleen als he erg vies is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat valt wel mee maar is niet gezond
Het hangt ervan af welk water je drinkt. Er is ook best schoon water in Nederland tegenwoordig. Er kunnen vele soorten bacteriën in zitten, soms een probleem, soms niet. De ziekte van Weil kun je bv. oplopen als je contact hebt met water waar ratten voorkomen die met de bewuste bacterie rondlopen maar die is wel zeldzaam.
Diarree en andere buikklachten liggen veel meer voor de hand.