Hoeveel waarde moet je hechten aan een IQ test op school,die hoog uitvalt, bij een kind dat een stoornis heeft in het autistisch spectrum?

Hij leerde al vroeg lezen,de talen hebben zijn interesse en
er waren veel taalvragen in de test.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou het ter kennisgeving aannemen en verder niets mee doen. Laat het kind zich ontwikkelen zoals het zich ontwikkeld, in een zo normaal mogelijke omgeving. Geen zorgen maken over mogelijke problemen die misschien helemaal niet zullen optreden. Zolang het kind er geen last van heeft geen aandacht aan geven. Volgens mij zijn vele slimme beroemdheden uit het verleden ook op bepaalde gebieden wat vreemd geweest. Blijkbaar is er een soort balans in de hersenen; iets wat extreem ontwikkeld is wordt gecompenseerd door iets wat minder ontwikkeld is. Dat noemen ze blijkbaar een "stoornis". Volgens mij heeft ieder mens wel een bepaalde stoornis; als je gaat zoeken vind je altijd wel wat.

Net zoveel waarde als bij elk ander mens. Hij is blijkbaar slim

Gewoon de waarde die de uitslag aangeeft, het feit dat het kind autistisch is doet daar niets aan af!

Hoi amc, je geeft het eigenlijk zelf al aan dat talen zijn interesse hebben en dat daar veel vragen van inzaten. Kinderen met een bepaalde autistische stoornis focussen zich vaak op 1 ding en weten daar in no-time ook ontzettend veel vanaf. Maar het kan goed zijn dat het volgend jaar om deze tijd (of nog eerder) compleet wat anders is wat zijn interesse (obsessie?) heeft en waar hij dan weer binnen de kortste keren alles vanaf weet. Toch kun je redelijk veel waarde hechten aan de uitslag van deze test. Mijn zoon heeft deze ook gehad op de basisschool zonder dat er meteen autisme werd vermoed (wel door mij maar niet door hun). Daar kwam uit dat hij zogeheten 'beterbegaafd' was, dus niet hoogbegaafd maar wel ver boven het gemiddelde. Een aantal jaren later bleek hij inderdaad toch een stoornis in het autistisch spectrum te hebben (Asperger) waarbij deze kinderen doorgaans bovenintelligent zijn. Hij zit nu in HAVO4 van het speciaal voortgezet onderwijs, dus de test was in die tijd wel redelijk betrouwbaar dan. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

De IQ-test geeft een goede uitslag, net als bij jou en mij. Voor ieder mens geldt: in hoeverre je je IQ kunt benutten, hangt van veel meer factoren af. Zoals EQ, maar ook van veel andere factoren. Bij iemand met een stoornis in het autistische spectrum speelt die extra afhankelijkheid nog sterker dan bij jou en mij. Hij zal echt zijn plekje moeten vinden. Dat geldt op school, op de vervolgopleiding (uni?), in het werk en in het privéleven. Ik denk dat je je vooral daarop moet richten (samen met hem natuurlijk), dan komt het met die intelligentie vanzelf wel goed.

Kinderen die een stoornis hebben die in het autistisch spectrum valt (zoals bijvoorbeeld het syndroom van Asperger) hebben vaak een enorm goed ontwikkeld taalgevoel. Daardoor kan een iq-test waar veel met taal wordt gedaan inderdaad erg hoog uitvallen. Daarentegen zal zo'n kind bij het ruimelijk inzicht en rekenen veel minder scoren. Mijn stiefzoon (die het syndroom van Asperger heeft) heeft een speciale iq-test gedaan waar per onderdeel zijn iq werd berekend. Zoals verwacht was zijn taal-iq ver boven de 130, maar zijn reken-iq was juist laag (105). Daardoor is voor een kind dat daar last van heeft geen iq uit te rekenen. De waarden liggen te ver uit elkaar om er 1 iq-cijfer aan te hangen. Als je echt een goede iq-test wil zal je toch bij een gespecialiseerd bureau moeten aankloppen die bekend zijn met autistisch stoornissen. De iq-zoals je die benoemd in de vraagstelling is geen goede maatstaf.

Het al dan niet autistisch aangelegd zijn hoeft zeker geen negatieve invloed te hebben op het IQ, regelmatig zelfs juist positief. Hoewel een dergelijk kind het vaak erg moeilijk krijgt in een vervolgopleiding omdat het de bepaalde sociale vaardigheden mist kan hij of zij in een richting waarin de in interesse ligt met -indien nodig extra begeleiding- heel goed tot zijn recht komen. De keuze van het onderwijs zou ik als ouder dan ook vooral af laten hangen van het welzijn van het kind en waar mogelijk natuurlijk blijven proberen het EQ ook naar een hoger niveau te krijgen.

Totaal geen enkele waarde... Ik zou meer waarde hechten aan de kleur van zijn wangen op dit moment... Meestal gaat dat overigens samen hoger score op de schaal van IQ en autisme... Dus dat is sterotypisch bijna... Ik zou als ouder me gaan verdiepen in de belevingswereld van een autist, zodoende dat ik mijn kind beter zou kunnen gaan begrijpen... Zaken als de volgende: Hij komt thuis met vuile schoenen en klost zo de woonkamer in, kinderen doen dat wel eens... Dan roep je: voeten vegen!!! Dan draait hij om doet zijn schoenen uit en dan zijn sokken uit, veegt zijn voeten, doet zijn sokken weer aan, en natuurlijk zijn schoenen en klost weer naar binnen met zijn modderschuiten... Dat zijn dingen die voorkomen... Wees heel duidelijk in wat je van je kind vraagt en draag je bevelen zeer correct op...

een iq test is een statisch gegeven, een kind niet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100