Wat is beter voor je? Te koud hebben of te warm hebben?

Soms zie je zo'n vraag: wat wil je liever? Het altijd koud hebben of altijd warm hebben? Ik vraag me dan af wat het beste is. Ik weet natuurlijk dat het beste is dat je lichaamstemperatuur gewoon goed is (dus niet te warm, niet te koud).
Wie kan me helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
"te" is nooit goed. Tenzij TEvreden :)
paulus811
6 jaar geleden
Aan te koud kun je makkelijker iets doen dat te warm, dus ik heb het liever iets te koud.
Erna55
6 jaar geleden
@200311 :
Je vraagt of het beter is om het altijd te koud of te warm te hebben. Maar je warm of koud "voelen" heeft niets met lichaamstemperatuur te maken. Je lichaam regelt zelf de lichaamstemperatuur.
De omgevingstemperatuur kan maken dat je het koud of warm voelt.
Eskimo's en woestijnvolken leven in een omgeving die wij als te koud of te warm zouden noemen. In zeer extreme situaties kun je onderkoelt ( lichaamstemperatuur ) raken. Bijvoorbeeld wanneer je door het ijs zakt.
Een te hoge lichaamstemperatuur kan bijvoorbeeld ontstaan door zonnesteek, drugsgebruik, infecties.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
te koud
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@paulus811
Je trotseert de logica, want als je er iets aan kunt doen, heb je het dus niet langer koud en geef je geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het heeft zeker wel iets met de lichaamstemperatuur te maken.
Iemand die het altijd warm heeft, heeft een meestal een (kern) lichaamstemperatuur van of iets boven de 37. Dat zijn degene die in de winter in een t-shirt buiten een sigaret staan te roken.
Andersom hebben koukleumen een temperatuur die onder de 36.5 kan zijn
http://www.webmd.boots.com/a-to-z-guides/normal-body-temperature
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook tevreden is op de lange duur niet oké .
Indien onze voorvaders altijd tevreden waren geweest waren ze nooit hun holen uit gekomen om hun situatie te verbeteren. Dus ook tevreden zijn heeft zo zn nadelen . Mensen in een iets te koude omgeving kweken bruin vet zegt men Schijnt het ? Men stapt expres in zeer koude baden om diverse redenen zoals afvallen ? Maar ik niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://www.innerfire.nl/bruinvet-onderzoek
TurfGraver
6 jaar geleden
@Kapperkort, dus waarom zijn ze uit hun hol gekomen? We zijn nooit zolang tevreden :p

Antwoorden (2)

Te is inderdaad nooit goed, dus of je het nu te koud of te warm hebt maakt dan eigenlijk niets uit.

Wel zijn er andere overwegingen. Soms lees je dat bij koudere temperaturen je lichaam in soort slaap gaat waarbij de activiteit van het lichaam wordt vertraagt. Dat zie je bijvoorbeeld bij hersenletsel of comatueuze toestanden waarbij het lichaam met opzet kouder wordt gehouden.
Daarnaast worden overledenen soms ingevroren en als er dan een medicijn is voor bepaalde aandoeningen om weer te ontdooien en verder te leven.

Kort gezegd blijft alles veel langer in 'vorm' bij koude temperaturen terwijl bij hele hete temperaturen vaak veel meer onherstelbare schade optreedt.
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Min.
- Lichaamstemperatuur staat los van gevoelstemperatuur.
- Cryonisme ( invriezen na de dood ) is "geloof" en een goudmijn.
Veel beloftes maar geen enkel bewijs. Er is nog nooit iemand ontdooid die dan verder leefde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zie link bij reacties, het kan één graad verschil maken.
Dat heeft behoorlijk wat invloed op processen. Hoewel dit antwoord wat extreem gaat, is het wel de gedachtegang die volgens mij klopt.
Te warm hebben is beter, althans tegenwoordig.

Je hebt het warm, omdat je lever grote hoeveelheden warmte produceert; de innerlijke thermostaat gaat flink omhoog.
Voor de fijnrproevers: Je lichaam doet dat, door extra schildklierhormoon aan te maken; dat is een boodschap aan je lever om over te gaan tot zogenaamd 'ontkoppeling van de oxidatieve fosforylering' in de mitochondriën. Mitochondriën zetten dan vet en suiker (of eigenlijk; acetyl-CoA) niet om in ATP, maar direct in warmte.

Het gevoel is, dat je veel energie verbruikt, energie die anders als vet zou worden opgeslagen.
tinus1969