Welke zijn de eigenschappen van absinth dat vorige eeuwen veel gebruikt werd,waarvoor werd het juist gebruikt en waarom is het nu verdwenen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In absinthe zat, en zit vaak nog, de stof thujon. Er worden veel eigenschappen aan deze stof toegewezen, waarvan er eigenlijk weinig bewezen zijn. Velen geloven dat thujon de reden is dat absinthe zo'n 'drugsachtig' imago kreeg toegekend, je zou ervan gaan trippen. Tegenwoordig word er veel zooi verkocht met het label 'Absinthe' erop, wat eigenlijk meer in de buurt komt van suikerwater met een zeer ongezonde dosis alcohol erin, er zit in de meeste van die dranken geen of nauwelijks thujon. Er is tegenwoordig dan ook wettelijk vastgesteld dat er niet meer dan (ik geloof) 10 mg thujon in de absinthe mag zitten. Ik heb aardig wat echte en minder echte absinthe gedronken, sommigen met meer dan 10mg thujon. Nu kan ik je uit ervaring vertellen dat je van het 'echte spul' toch wel een (heel lichte) trip kan ervaren. Hier Wiki over thujon: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thujon Toegevoegd na 3 uur: Wat dus eigenlijk mijn antwoord is: vroeger was er geen limiet gesteld aan de hoeveelheid thujon die er in de absinthe mocht zitten. Tegenwoordig is dat limiet er wel degelijk (alhoewel het erg slecht gecontroleerd wordt). Doordat er minder thujon in absinthe zit, en er veel dranken verkocht worden onder de naam absinthe waar al helemaal geen thujon in zit, bestaat het effect dat deze drank vroeger op mensen (zou hebben ge)had eigenlijk helemaal niet meer. Waar het voor gebruikt werd is (naar mijn idee) het uiterst creatief verantwoorde, kunstzinnige filter dat deze stof over je bewustzijn heenlegt. Hetgeen bewezen wordt door het feit dat absinthe voornamelijk gedronken werd (en nog word) door kunstenaars (met een neiging naar zelfdestructie).

Het werd alleen maar gebruikt om dronken te worden. Niet omdat het zo lekker is, want dat is het niet. Het is niet verdwenen, je kunt het nog her en der kopen, al is de samenstelling heel anders dan in het begin van de 19e eeuw.

eens met mn voorganger ook af en toe : omdat in de middeleeuwen paddestoelen gegeten werden en truffels met een trip middel erin waar je warm van werd .... werden er in special editions ook wel eens paddestoelen verwerkt van opium weet ik het niet 100% maar in principe kan je een wijn zo lekker maken als je zelf wilt

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100