Welke zijn de eigenschappen van absinth dat vorige eeuwen veel gebruikt werd,waarvoor werd het juist gebruikt en waarom is het nu verdwenen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is alweer een paar jaar terug! Verkrijgbaar bij de beter gesorteerde slijterij. Ik vond het trouwens niet heel bijzonder, geef mij maar gewoon een lekkere pernod.

Het beste antwoord

In absinthe zat, en zit vaak nog, de stof thujon.
Er worden veel eigenschappen aan deze stof toegewezen, waarvan er eigenlijk weinig bewezen zijn.
Velen geloven dat thujon de reden is dat absinthe zo'n 'drugsachtig' imago kreeg toegekend, je zou ervan gaan trippen.
Tegenwoordig word er veel zooi verkocht met het label 'Absinthe' erop, wat eigenlijk meer in de buurt komt van suikerwater met een zeer ongezonde dosis alcohol erin, er zit in de meeste van die dranken geen of nauwelijks thujon.
Er is tegenwoordig dan ook wettelijk vastgesteld dat er niet meer dan (ik geloof) 10 mg thujon in de absinthe mag zitten.
Ik heb aardig wat echte en minder echte absinthe gedronken, sommigen met meer dan 10mg thujon. Nu kan ik je uit ervaring vertellen dat je van het 'echte spul' toch wel een (heel lichte) trip kan ervaren.

Hier Wiki over thujon:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thujon

Toegevoegd na 3 uur:
Wat dus eigenlijk mijn antwoord is: vroeger was er geen limiet gesteld aan de hoeveelheid thujon die er in de absinthe mocht zitten.
Tegenwoordig is dat limiet er wel degelijk (alhoewel het erg slecht gecontroleerd wordt).
Doordat er minder thujon in absinthe zit, en er veel dranken verkocht worden onder de naam absinthe waar al helemaal geen thujon in zit, bestaat het effect dat deze drank vroeger op mensen (zou hebben ge)had eigenlijk helemaal niet meer.
Waar het voor gebruikt werd is (naar mijn idee) het uiterst creatief verantwoorde, kunstzinnige filter dat deze stof over je bewustzijn heenlegt.
Hetgeen bewezen wordt door het feit dat absinthe voornamelijk gedronken werd (en nog word) door kunstenaars (met een neiging naar zelfdestructie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Dat verhaal over dat trippen blijkt een broodje-aap verhaal te zijn. Een maffe Zwitser heeft ooit eens zijn familie uitgemoord na twee glazen van dit vieze spulletje. Meer aanwijzigen zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof me, ik heb wel degelijk absinthe trips gehad, meerdere.
Dit kwam door (illigale) absinthe met meer dan de toegestane hoeveelheid thujon (die overigens hier en daar bij gespecialiseerde slijterijen gewoon verkrijgbaar is).
Ik heb sinds mijn 16e absinthe gedronken, dit heeft me geïnspireerd tot veel muziek, tekeningen en schilderijen.
De trips zijn niet compleet absurd, het is niet zoals een paddo trip, bijvoorbeeld, maar je ziet de wereld wel door een heel ander 'filter'. En, ja, dit filter is, hoe raar en ongeloofwaardig en cliché dat misschien ook mag klinken, erg groen.
Je gelooft niet in de tandenfee, dat kan ik me voorstellen, maar de groene fee is je geloof meer dan waardig.

Andere antwoorden (2)

Het werd alleen maar gebruikt om dronken te worden. Niet omdat het zo lekker is, want dat is het niet.
Het is niet verdwenen, je kunt het nog her en der kopen, al is de samenstelling heel anders dan in het begin van de 19e eeuw.
13 jaar geleden
eens met mn voorganger

ook af en toe : omdat in de middeleeuwen paddestoelen gegeten werden en truffels met een trip middel erin waar je warm van werd .... werden er in special editions ook wel eens paddestoelen verwerkt

van opium weet ik het niet 100% maar in principe kan je een wijn zo lekker maken als je zelf wilt