Ik heb Vitamine D te kort. Wat te doen?

Ik volg al een kuur 1x in de week een ampul, afgelopen donderdag mijn 2e ampul ingenomen.
Plus mijn b12 is ook heel klein beetje maar niet zo laag maar moest wel bij de Tuinen iets voor halen (1mg per pilletje).
Maar moet ik met werken bijvoorbeeld halve dagen gaan werken? Want afgelopen 3 weken heb ik dat gedaan maar morgen moet ik hele dag werken maar ben bang dat het niet gaat lukken. Wat raden jullie aan? Zijn jullie hier bekend mee?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Erna55
6 jaar geleden
Wat was het advies van je huisarts ?
Amadea
6 jaar geleden
Ga alle pauzes naar buiten. Door in de zon te zijn neemt je lichaam extra vitamine D op.
Ritsuka
6 jaar geleden
Wat zei de huisarts?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je lichaam neemt geen vitamine D op door de zon maar maakt het zelf aan.
Maar alleen genoeg zonder zonnebrandcreme, bij genoeg zon en voldoende blote huid en als er gezond gegeten wordt anders zijn de grondstoffen niet aanwezig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Huisarts heeft eigelijk niks gezegd. Die gaf me vitamine d ampullen en dat was het. Ik had het misschien moeten vragen. Ik denk gewoon dat ik afgelopen jaar gewoon niet goed voor mezeld heb gezorgd. Veel binnen en veel van dezelfde soort eten elke week. Vind alleen lastig op werk dat gevoel dat ik bijna flauwval ofzo.
Ritsuka
6 jaar geleden
Kan het gevoel van bijna flauwvallen door iets anders komen?
Hoe is je Hb gehalte?
Heb je veel stress?
Heb je lage bloeddruk?
Eet en drink je genoeg?
Slaap je genoeg?
Amadea
6 jaar geleden
Tsjonge, als je op de informatie afgaat die Flierefluitje bij veel medische vragen geeft is magnesium het wondermiddel dat álles geneest... Dat is dus te mooi om waar te zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ritsuka Hb geen idee
Stress (uit de huisarts test) heb ik stress ja
Lage bloeddruk geen idee
Eet en drink niet goed (ivm misselijk voel)
en slaap ook slecht
Ritsuka
6 jaar geleden
stress, niet goed eten en drinken, en slecht slapen, zijn allemaal factoren die invloed kunnen hebben op je gevoel om flauw te vallen.
Is er de mogelijkheid om 1 of meerdere van deze dingen te verbeteren? dan ga je je gelijk een stuk beter voelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vit D is een in vet oplosbare vitamine, het moet dus ook met vet ingenomen worden anders kan het niet opgenomen worden. Magnesium is hier wel een belangrijke factor.
Bij stress en niet goed eten is een tekort bijna zeker. Vit D zorgt voor minder beschikbaar magnesium, via meerdere wegen, o.a. doordat er meer calcium beschikbaar komt en dat zorgt weer voor een verminderde opname van magnesium.
http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/interacties-tussen-vitamines-en-mineralen-112/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D Daarnaast is magnesium nodig bij de omzetting van vit D. (dit is de mogelijk oorzaak van het vit D tekort)
https://www.energeticanatura.com/Professionals/StartpaginaLinks/Interactie-tussen-magnesium-en-Vitamine-D Mochten de klachten erger worden dan is de kans heel groot dat dat komt doordat het magnesium tekort erger wordt.

Antwoorden (1)

Je bent al goed bezig met je ampullen. Maar het duurt zo'n twee maanden voordat je zo heel geleidelijk een beter niveau bereikt. Daar helpt niets tegen - geduld hebben dus.

De vooruitgang is in de eerste weken wel veel sneller dan daarna.

Als het goed is heb je een formulier gekregen om over een maand of drid nogmaals je vitamine D te meten. Dit om te kijken of de dosering via de capsules moet worden bijgesteld.

Blijf je je uitgepeigerd voelen, kijk dan of er niet iets anders aan de hand is. Vitamine D gebrek veroorzaakt vermoeide spieren, en niet direct vermoeidheid of het gevoel flauw te vallen.

Ga niet zomaar supplementen slikken zonder medisch advies. Zo remt magnesium bijvoorbeeld de opname van vitamine D. Ook andere vitaminen en mineralen kunnen ongewenste effecten hebben.

Blijf je je zo slapjes voelen, ga dan terug naar ee huisarts.
Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb niks gekregen van huisarts. Alleen de ampullen (6 in totaal). Zou 6 weken duren voordat ik echt verbetering ga merken. En ze hebben me bloed nagekeken om verschillende dingen. Onder andere mijn b12 dus beetje laag is maar niet laag genoeg is om van de huisarts te krijgen, moest b12 1mg bij de Tuinen halen en dagelijks 1 nemen.
Wil alleen weten of beste is om halve dagen blijven werken. En moet ik nogmaals met huisarts praten wat ik moet doen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JustR, Probeer rustig aan je werk te doen en zie hoe ver je komt. Je nu al druk maken of je het zal redden geeft op voorhand al een negatieve impuls, zowel geestelijk als lichamelijk.
Ga lekker aan de gang. De praktijk zal het uitwijzen. Succes.