10 dagen terug ben ik in aanraking geweest met een kind die nu de griep heeft,ben ik ook besmet met de virus

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Die kans is nihil, omdat de besmettelijke overdracht van het virus plaats vind tussen de 5de en de 2de dag voor het ziek worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe moeten wij dat nou weten. Je merkt toch zelf wel of je ziek voelt of niet. Dat kunnen wij niet achter een beeldscherm weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag valt voor ons onmogelijk te beantwoorden.
Het allerbeste kun je even overleggen met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan, maar het hoeft niet.
Wanneer je echter niet tot een risicogroep behoort, voor wie elke griep een potentieel gevaarlijke ziekte is met het oog op mogelijke complicaties vooral, niet eens de griep zelf, hoef je je daar niet al te veel zorgen over te maken.

Misschien ben je besmet en lig je straks een paar dagen beroerd op bed (met een fantastische weerstand tegen een nieuwe besmetting), misschien ben je de dans ontsprongen en ben je een andere keer aan de beurt. Van de persoon achter je in de rij bij de supermarkt bijvoorbeeld, of de gezellig koffievisite die zich vandaag nog prima voelde.

Voor een gezond mens is de mexicaanse griep geen grotere reden tot paniek dan de ‘normale’ griepvirussen die we elk jaar voor onze kiezen krijgen. Hooguit is de kans op besmetting iets groter, omdat het een nieuwe variant is, maar je wordt er niet zieker van ofzo. Griep is, in dit geval, ‘gewoon’ griep. Alleen voor risicopatienten is griep nooit ‘gewoon’. Dus ook deze niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is mogelijk dat je besmet bent maar dat hoeft niet. De tijd zal het leren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is erg onwaarschijnlijk. De incubatietijd (tijd tussen besmetting en het ziek worden) is over het algemeen maximaal een dag of vijf. En intussen is die tijd al dubbel verstreken.

Van het contact met dat kind zul je dus geen griep opgelopen hebben.