gloordampen die vrij komen tijden het urineren is dit schadelijk?

Soms vergeet ik en ik denk ook wel andere mensen, om de wc door te spoelen, als er gloor in de wc is gespoten. Nu mijn vraag is dit schadelijk voor de luchtwegen of gezondheid.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zoals er eerder word aangegeven ontstaan er inderdaag gevaarlijke gas combinaties van de verschillende elementen. Met grote hoeveelheden en een lange blootstelling kun je er voor een lange tijd last van hebben (verbrande keel, luchtpijp of longen). Cellen van het lichaam kunnen door de gassen kapot gemaakt worden. Echter, als je even gaat plassen (max 1 tot anderhalve minuut) zul je van deze verschijnselen niks merken. Maar het is wel mogelijk (afhankelijk van de concentraties van de verschillende stoffen in je urine) dat je er hoofdpijn over aan kan houden. Dit is verder niet permanent, maar als je bijvoorbeeld 10 keer per dag je toilet inspuit met chloor en 10x gaat plassen kun je er na een tijdje wel echt last van gaan krijgen.

Bij het mengen van chloor met urine, ammoniak of andere schoonmaakmiddelen kunnen zich giftige mengsels vormen van chloorgas en stikstoftrichloride, daarom moeten deze combinaties vermeden worden.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chloor_(element)

Ik heb ook wel eens gehoord dat er zelfs blauwzuur kan vrijkomen. Ik ben geen scheikundige dus weet niet of dit waar is

nee dit is niet schadelijk in deze hoeveelheden en korte blootstelling. Bij acute vergiftiging zal chloorgas verstikkend werken. Chloorgas is lichter dan lucht en zal voor het grootste deel in de toiletpot blijven hangen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100