is er een manier om meer vergoeding te krijgen voor haptonomie? of als proefpersoon? of goedkoper?

haptonomie valt helaas onder alternatief. mijn budget is daarvan op. mij werd aangeraden door een arts om dit te volgen, maar ik kan het niet betalen 85,- consult. ik ben tweemaal geweest en het deed heel veel voor me. ik heb zeker nog veel sessies nodig, maar hoe? ik heb geen geld hiervoor? heeft iemand een idee? graag wel op een eerlijke manier!

Toegevoegd na 40 minuten:
met proefpersoon bedoel ik als iemand ervoor leert en jij als het ware een proefpersoon bent

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
ronron1212
10 jaar geleden
Heel jammer maar er zijn daar geen mogelijkheden. Wat bedoel je met proefpersoon beetje raar kan ook nie dus wat bedoel je daarmee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iemand die ervoor leert bijvoorbeeld en dat je dan als het ware een proefpersoon bent
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ron: waarschijnlijk vraagt VS zich af of het mogelijk is om bijvoorbeeld bij iemand in opleiding wat goedkoper behandeld te worden, zoals je bijvoorbeeld bij een kappersschool je goedkoop kunt laten knippen? Dat is inderdaad niet mogelijk. Het gaat om een therapiesessie. Mensen die in opleiding zijn als haptonoom/haptotherapeut, hebben al een opleiding achter de rug hebben als bijvoorbeeld maatschappelijk werker, fysiotherapeut, sociotherapeut etc. Het gaat hier namelijk om post-hbo opleidingen, dus mensen die in opleiding zijn, zijn al werkzaam in de gezondheidszorg. Soms hebben ze een praktijk als bijvoorbeeld fysiotherapeut en als je bij hen dus behandeld wilt worden, moet je gewoon het reguliere fysio-tarief betalen. In de gezondheidszorg is het eigenlijk nooit mogelijk om door een leerling behandeld te worden tegen een gereduceerd tarief. Denk maar aan het ziekenhuis: op de spoedeisende hulp word je bijna standaard door een arts-assistent gezien. Dat is een afgestudeerd arts die werkt onder supervisie en indien nodig in overleg met een specialist. En je kunt je niet laten behandelen door iemand die nog niet is afgestudeerd als arts, want die mag die behandeling helemaal niet geven. Zo zit de hele gezondheidszorg in elkaar: een fysiotherapeut in opleiding werkt onder supervisie van een fysiotherapeut, en je kunt niet een afspraak maken bij die leerling buiten de afgestudeerde therapeut om. Voor een dergelijke behandeling moet je dus echt bij een afgestudeerd therapeut zijn. Dat is waarschijnlijk ook het beste, want die kan jouw - misschien wel erg complexe - klachten het beste beoordelen. Daarbij noem je ook dat je langduriger behandeling nodig hebt, en dat lijkt me het beste werken bij een therapeut waarbij je ook langere tijd terecht kunt voor behandeling en niet bij bijvoorbeeld steeds wisselende stagairs. Ik hoop dat je een goede behandeling vindt.
Cryofiel
10 jaar geleden
De *gezondheidszorg* zit inderdaad zo in elkaar. Maar dit gaat om *alternatieve* behandelingen. Die hebben meestal veel minder regels waaraan ze zich moeten houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed punt, Cryo. Maar omdat haptonomie een post-HBO opleiding is, heb je wel te maken met mensen die al een HBO-opleiding in - veelal de reguliere - gezondheidszorg hebben gevolgd. Dat maakt het al wel anders (hoop ik). En als je het hebt over alternatief, staat haptonomie al veel dichter bij de reguliere geneeskundige behandelingen dan heel wat andere zaken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Haptonomie is inderdaad niet "diep-alternatief". Haptonomen hebben in ieder geval *kennis* van de regelgeving die binnen de geneeskunde geldt. Je mag hopen dat ze die kennis ook toepassen, want verplicht is dat helaas niet. Je hebt gelijk dat het in ieder geval een stap beter is dan bij de diep-alternatieve behandelingen, waar de beoefenaars vaak zelfs geen weet hebben van de regelgeving, laat staan dat ze zich eraan houden.

Het beste antwoord

Zoals je zelf al aangeeft, wordt haptonomie door sommige verzekeraars vergoed vanuit het aanvullende pakket onder het kopje "alternatieve therapieën". Als dat budget voor jou dit jaar op is, kun je daar helaas weinig aan doen. Je zult dan eventueel volgend jaar een hoger aanvullend pakket kunnen afsluiten. Daar heb je alleen voor dit jaar nog niets aan.

Er zijn wel andere manieren, maar ik weet niet of die in jouw situatie van toepassing zijn. Zo is soms bij een multidisciplinair team van revalidatiebehandeling ook een haptonoom betrokken. Vooral binnen de pijnrevalidatie en psychosomatische revalidatie komt dit nog wel eens voor. Revalidatie wordt vergoed vanuit het basispakket, maar uiteraard alleen wanneer die multidisciplinaire revalidatiebehandeling (waarbij meestal in elk geval een fysiotherapeut, ergotherapeut en een psycholoog betrokken zijn) ook daadwerkelijk nodig is. Wanneer je klachten hebt die ook in de eerste lijn prima behandeld kunnen worden, is dat niet het geval.

Een andere mogelijkheid zou misschien zijn om een fysiotherapeut te zoeken die ook haptonoom is. Fysiotherapie op haptonomische basis valt qua vergoeding onder fysiotherapie. Dat is natuurlijk alleen volgens de regels (je geeft - heel terecht - aan dat je het wel 'eerlijk' wilt doen) wanneer de therapeut dan naast haptonomie ook fysiotherapeutische technieken of behandeling gebruikt, en niet enkel een sessie haptonomie declareert als fysiotherapie. Er is dan wat overlap in de behandeling met psychosomatische fysiotherapie. Afhankelijk van je klachten is dat misschien ook nog een optie. Je moet dan wel aanvullend verzekerd zijn voor fysiotherapie, óf een chronische aandoening hebben die recht geeft op fysiotherapie vanuit het basispakket (volgens de zgn. "lijst van Borst").

Andere mogelijkheid: als je een inkomen hebt op of rond bijstandsniveau, zou je een aanvraag kunnen doen bij de bijzondere bijstand. Daar wordt behoorlijk op beknibbeld en vergoeding is dan ook lang niet meer standaard. Maar het is altijd het proberen waard: sommige gemeentes vergoeden dit soort zaken wel degelijk wanneer er een duidelijke noodzaak is.

Tenslotte: dit jaar is het laatste jaar dat bijzondere ziektekosten nog aftrekbaar zijn bij de aangifte inkomstenbelasting. Mocht je toch zelf kosten moeten maken voor je behandeling, bewaar dan de bonnetjes en vergeet niet dit mee te nemen in je aangifte volgend jaar. Op die manier krijg je waarschijnlijk ook nog een deel van je kosten terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zo'n revalidatiebehandeling kan dat ook als je losse personen hebt die met elkaar samen willen werken ipv dat je bij een revalidatiecentrum bent?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je in de eerste lijn, dus een eerstelijnsfysio en ergotherapeut samen bijvoorbeeld? Nee, dat kan niet. Een revalidatiebehandeling in die zin (dus zoals vergoed door de basisverzekering) volg je bij een revalidatiecentrum of op de revalidatieafdeling van een ziekenhuis. De revalidatiearts coördineert dan als hoofdbehandelaar het team van therapeuten. Een andere optie is revalidatie binnen een centrum voor psychosomatische klachten. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het gaat om conversieklachten? Dan is behandeling binnen de GGZ (geestelijke gezondheidszorg) vrij gebruikelijk. Er zijn centra die hier echt in gespecialiseerd zijn, en die hebben vaak ook psychosomatische fysiotherapie en/of haptonomie/haptotherapie of PMT (psychomotore therapie) als mogelijke behandeling. Het hangt vooral van de ernst van je klachten af of behandeling in de eerste lijn ingezet wordt, of dat een meer gespecialiseerde en intensievere behandeling in de tweede lijn nodig is. In de tweede lijn (dat kan dus zowel revalidatie als GGZ zijn) heb je weer de mogelijkheid van zowel poliklinische als klinische (=opname) behandeling. Ook dat hangt weer af van de ernst van je klachten, en ook wordt er vaak rekening gehouden met praktische zaken zoals reistijd of de gezinssituatie. In beide gevallen is het trouwens zeker geen garantie dat haptonomie ook echt onderdeel uitmaakt van de behandeling. Vaak zijn er wel vergelijkbare therapieën. Maar als jij merkt dat juist haptonomie je zoveel goed doet en je klachten zijn niet zo ernstig dat een opname of intensievere behandeling echt nodig is, zou ik als ik jou was eerder kijken naar mogelijkheden voor haptonomie in de eerste lijn dan inzetten op een revalidatietraject waarbij je nog niet weet welke behandelingen je gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

De enige manier is om op zoek te gaan naar een zorgverzekeraar die meer vergoed voor dit soort behandelingen.
Haptotherapie wordt vaak vanuit het aanvullend pakket door Zorgverzekeraar vergoed. Maar niet iedere verzekeraar hanteert dezelfde richtlijnen.

In de polisvoorwaarden wordt het vaak ondergebracht onder de noemer ''Alternatieve behandelwijzen'' of ''Alternatieve geneeswijzen''. Soms is er een aparte rubriek 'Haptherapie', en een enkele keer valt het onder de rubriek 'Psychische zorg". Het kan zijn dat de haptonoom of haptotherapeut lid moet zijn van een beroepsorganisatie (bv. de Vereniging Van Haptotherapeuten) en opgeleid zijn bij een landelijk erkende opleiding.

Hieronder een overzicht van Zorgverzekeraars en de vergoedingen die zij hanteren. U kunt doorklikken naar de polisvoorwaarden. Raadpleeg altijd uw polis-voorwaarden, daarin staat vermeld onder welke voorwaarden haptonomie, een haptonoom of een haptotherapeut wordt vergoed!

Overstappen: Elk jaar kunt u tot 31 januari overstappen. Indien u een restitutiepolis afsluit krijgt u in het algemeen meer vergoed dan bij een natura-polis.

http://www.allehaptonomen.nl/Haptonoom-kosten.htm