Mag een bloedblaar meerdere keren doorgeprikt worden?

4 dagen terug heb ik een wratje aan laten stippen op mijn voet. Nu is er een enorme bloedblaar op gekomen waardoor ik niet met dichte schoenen kan lopen. Gisteren heb ik daarom een naald in het vuur gehouden en de blaar voorzichtig doorgeprikt. Omdat het bloed er uit spoot heb ik het direct afgedekt. Alleen nu is de blaar opnieuw gevuld met bloed waardoor ik weer terug bij af ben. Wat kan ik het beste doen? De blaar nogmaals doorprikken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Prik een blaar of bloedblaar alleen door als deze echt heel hinderlijk is, maar laat deze liever genezen. Als je de blaar herhaaldelijk opent loop je iedere keer weer opnieuw kans op infectie; niet zozeer via de naald, maar via de bacterien en schimmels die op je voet (en in je sok en je schoen) aanwezig zijn. Ook kan door het herhaaldelijk doorprikken de onderliggende wond niet goed genezen.

Het is vervelend dat je er niet met dichte schoenen op kunt lopen, maar misschien kun je open schoenen proberen. Je kunt het doorprikken nog een keer proberen. Ontsmet de huid voor en na het doorpikken met een huidontsmettingsmiddel en dek de blaar steriel of zo schoon mogelijk af. Als dat (weer) niet helpt zou ik er mee stoppen. Je kunt ook de huisarts vragen om advies.