Wie heeft last van zijn Trapeziumspier??

Heb al een week pijn daarmee, uitval naar mijn rechterhand,zijn er mensen die wat info of hoe je daarmee omgaat,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (3)

Als ik het zou hebben met uitval naar mijn hand, zou ik naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland staat die spier bekend als de Monnikskapspier. Daar hebben meer mensen last van. De meeste klachten worden veroorzaakt door spanningen en een verkeerd bewegingspatroon.

Wat oefeningen om de spier te ontspannen:
- Eerst 1 minuut losmaken
Ga rechtop zitten, neem een handdoekrol en hou die achter tegen je hoofd. Trek je schouders naar achter en beneden. Trek nu afwisselend met links en rechts de handdoek naar voren. Het hoofd wordt hierbij licht heen- en-weer gedraaid. Doe dit totaal 10 tot 15 keer.
- Dan 2 minuten de spieren sterker maken
Ga rechtop zitten (het ideaalst is het op een ‘zitbalkussen’). Een bezemsteel schouderbreed vastpakken en je armen ontspannen (alsof je de steel uit elkaar wilt trekken). 15 keer de staaf boven je hoofd heffen en weer laten zakken. Schouders hierbij naar achter en onderen trekken.
- En tot slot 2 minuten rekken
Ga met je zijkant langs de muur staan. Druk de rechterarm tegen de muur, alsof je de muur naar voren schuift. Draai daarbij de linkerarm en de borst weg van de muur. Hou de spanning kort aan. Daarna van kant wisselen. Elke kant 2 tot 3 keer.

Acute pijn? Deze oefening helpt:
Ga op je rug liggen en leg een handdoekrol in je nek. Buig je knieën en zet je voeten op de grond. Afwisselend je bekken draaien naar links en rechts. Ongeveer 10 tot 15 keer. Daarna je handen op je voorhoofd leggen. Draai je hoofd langzaam, met behulp van je handen, naar de zijkant, knieën knikken in de andere richting. Ongeveer 10 keer.
Amadea
13 jaar geleden
Trapeziumsyndroom is en een vervelende, pijnlijke en vaak voorkomende aandoening van nek en schouders.

Het is een ontsteking van de monnikskapspier door overbelasting.

De behandeling bestaat uit een combinatie van kinesitherapie en ergonomische aanpassingen.
Werkt dat niet, dan moet je grondiger onderzocht worden. Er kan immers een onderliggende oorzaak van de pijn zijn. Dan is het mogelijk dat een extra onderzoek nodig is.
Dat kan een röntgenfoto zijn of een CT- of NMR-scan.
Dit aanvullend onderzoek moet duidelijk maken of de spier eventueel gescheurd is of schade aan de gewrichten.

Behandeling: - pijnstillers of ontstekingsremmers; - spierontspanners; - kine of fysiotherapie: stretchen, spierontspanning, spierversterking, tips voor een juiste lichaams- en werkhouding.