Wie heeft er een operatie gehad aan een nekhernia?

Toegevoegd na 4 minuten:
en hoe is dat verlopen?
graag de voor en nadelen hiervan!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.5K

Het beste antwoord

Ik heb vorig jaar juli een nekhernia operatie ondergaan en dat is uitstekend verlopen. Er zijn twee manieren van opereren; via de voorkant en via de achterkant van de nek. Groot nadeel van een operatie via de achterzijde is dat er wervelbogen worden weggenomen die niet meer worden teruggeplaatst. De stevigheid van de nek schijnt niet af te nemen, maar voor mij was dit gevoelsmatig erg onprettig.

Ik ben via de voorzijde geopereerd nadat ik een half jaar krom gelopen heb en nog slechts 100 meter kon lopen/strompelen. De uitstulping van de tussenwervel is daarbij verwijderd. Je vraagt naar de voor- en nadelen van een operatie (neem ik aan) maar die keuze heb je niet. Als het advies luidt 'opereren' moet je dat laten doen vind ik. De klachten worden steeds erger en doorlopen met een ernstige nekhernia kan bij bijvoorbeeld een botsing of val een dwarsleasie veroorzaken. Dat kan zonder hernia ook, maar doordat de zenuwen al bekneld zijn, loop je een veel groter risico. Ook loop je een risico op permanente beschadiging van het ruggenmerg als je ermee door blijft lopen en als je erg lang wacht kun je uitvalsverschijnselen in armen en benen krijgen en mogelijk de plas niet meer ophouden.

Wacht niet te lang met het raadplegen van een dokter. Met het hele traject (huisarts > neuroloog > mri scan > neuroloog > ct scan > neurochirurg > onderzoeken > operatie) ben ik 4 maanden bezig geweest. Een afspraak voor een mri duurt vaak 3 weken, uitslag een week, dan weer naar de neuroloog (ook vrijwel altijd druk).

Dan het goede nieuws. De operatie is me 100% meegevallen, al is dat een persoonlijke ervaring natuurlijk. Ik ben 45 en dan herstel je sneller dan op 75 jarige leeftijd. De dag na de operatie kon ik weer pijnloos en rechtop lopen en drie dagen na de operatie mocht ik naar huis. Het is wel verstandig om fysiotherapie aan te vragen zodat men je (misschien verkeerd aangeleerde) houding kan bekijken en eventueel corrigeren.

Ik was vrijwel direct van alle klachten af en dat is nu, 10 maanden later, nog steeds zo. Ook heb ik geen beperkingen en doe ik zelfs aan kickboxen (beginner hoor, dat wel).

Dus; opschieten als je denkt dat het een nekhernia is en laten opereren als dat het advies is.

Als je meer wilt weten, dan mag je me een berichtje sturen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik heb geen nekhernia kan dus niets over zeggen over het verloop bij mij.
ik weet er wel genoeg van af dat ik besloten heb het alleen uit te laten voeren als het echt niet anders meer kan.