Huilen doofstomme, blinde mensen ook?

Iedereen huilt, en wanneer we dat doen voelt het vaak als een lichamelijke reflex waar onze wil weinig invloed op heeft. Echter zie ik geen andere verklaring voor de tranen dan de biologische (reinigen van het oogvlies) die niets te maken heeft met het emotionele verdriet. Zodoende kan ik mij voorstellen dat huilen uiteindelijk toch een aangeleerde uiting van emoties is. Om dit te bevestigen, of het tegendeel te bewijzen, luidt mijn vraag: huilen doofstomme, blinde mensen ook?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, ook zij huilen, huilen is een uiting van emotie, ook bij doof stomme mensen. Blindheid heeft niet altijd met het oog te maken. Maar ook al is dat wel het geval, dan nog is huilen een uiting van emotie.

Het is niet aangeleerd maar "aangeboren": elke baby huilt als het honger heeft of te koud of een vieze luier. Dus ook doofstomme baby's huilen, sommigen alleen zonder geluid omdat ze geen geluid kunnen maken met hun stembanden.

Annepanne Ik wil eerst heel graag even iets uit de wereld helpen. Doofstom is een term die veel doven en doofblinden kwetst. Het komt uit een tijd waarin doven nog als achterlijk beschouwd werd en ze niet wisten hoe ze moesten praten omdat ze nooit klanken gehoord hadden. Heden nu is dat natuuriljk heel anders en kunnen de meeste doven zich goed verstaanbaar maken en gaan ze gewoon naar school en werk. Dus als je het over dove mensen hebt of doofblinden, heb het dan alstublieft niet over doofstommen. (Ik ben zelf doof en werk met doofblinden) Daarnaast is huilen inderdaad een biologische reactie, en aangezien doven of doofblinden alleen auditief of visueel beperkt zijn, mankeert hen verder meestal niks. Of er moet iets met de traanbuizen aan de hand zijn, maar dat is meestal niet zo.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100