Huilen doofstomme, blinde mensen ook?

Iedereen huilt, en wanneer we dat doen voelt het vaak als een lichamelijke reflex waar onze wil weinig invloed op heeft. Echter zie ik geen andere verklaring voor de tranen dan de biologische (reinigen van het oogvlies) die niets te maken heeft met het emotionele verdriet. Zodoende kan ik mij voorstellen dat huilen uiteindelijk toch een aangeleerde uiting van emoties is. Om dit te bevestigen, of het tegendeel te bewijzen, luidt mijn vraag: huilen doofstomme, blinde mensen ook?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil eerst heel graag even iets uit de wereld helpen. Doofstom is een term die veel doven en doofblinden kwetst. Het komt uit een tijd waarin doven nog als achterlijk beschouwd werd en ze niet wisten hoe ze moesten praten omdat ze nooit klanken gehoord hadden. Heden nu is dat natuuriljk heel anders en kunnen de meeste doven zich goed verstaanbaar maken en gaan ze gewoon naar school en werk. Dus als je het over dove mensen hebt of doofblinden, heb het dan alstublieft niet over doofstommen. (Ik ben zelf doof en werk met doofblinden) Daarnaast is huilen inderdaad een biologische reactie, en aangezien doven of doofblinden alleen auditief of visueel beperkt zijn, mankeert hen verder meestal niks. Of er moet iets met de traanbuizen aan de hand zijn, maar dat is meestal niet zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uhh Anne, "stom" betekent dat je niet kunt praten. Daar is verder niets kwetsend aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ken je de dovencultuur nog niet. Heel veel horende mensen associeren het woord doof met stom en zeggen vaak "laat maar" als een doof persoon moeite doet om te praten maar niet of moeilijk te verstaan is. Dat is frustrerend en pijnlijk voor de dove die al zo zijn best moet doen om contact te maken zonder ook maar iets te kunnen horen en het demotiveert hem of haar ook verder in contact te komen met horenden, terwijl ze het wel degelijk kunnen. Dus het is wel degelijk kwetsend. Bovendien gaf ik boven al aan waar de term vandaan komt.

Antwoorden (3)

Ja, ook zij huilen, huilen is een uiting van emotie, ook bij doof stomme mensen.
Blindheid heeft niet altijd met het oog te maken. Maar ook al is dat wel het geval, dan nog is huilen een uiting van emotie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet aangeleerd maar "aangeboren": elke baby huilt als het honger heeft of te koud of een vieze luier. Dus ook doofstomme baby's huilen, sommigen alleen zonder geluid omdat ze geen geluid kunnen maken met hun stembanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Annepanne
Ik wil eerst heel graag even iets uit de wereld helpen. Doofstom is een term die veel doven en doofblinden kwetst. Het komt uit een tijd waarin doven nog als achterlijk beschouwd werd en ze niet wisten hoe ze moesten praten omdat ze nooit klanken gehoord hadden. Heden nu is dat natuuriljk heel anders en kunnen de meeste doven zich goed verstaanbaar maken en gaan ze gewoon naar school en werk. Dus als je het over dove mensen hebt of doofblinden, heb het dan alstublieft niet over doofstommen. (Ik ben zelf doof en werk met doofblinden)

Daarnaast is huilen inderdaad een biologische reactie, en aangezien doven of doofblinden alleen auditief of visueel beperkt zijn, mankeert hen verder meestal niks. Of er moet iets met de traanbuizen aan de hand zijn, maar dat is meestal niet zo.