Hoe vaak zijn plastics recyclebaar?

In nederland zijn we nu driftig afvalplastic aan 't verzamelen geslagen,en dit materiaal is het GLAS steeds verder aan het verdringen,en van glas weet ik dat 't eeuwig is te recycelen,maar tegen plastic heb ik ernstige vermoedens dat dit vrij vroegtijdig toch als zeer milieu belastend materiaal op de afvalhoop terecht komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

De meeste plastics zijn recyclebaar, maar het is beter te noemen downcyclebaar, omdat het materiaal dat je bij het recyclen krijgt zowat nutteloos is. Daar worden vaak van die parkbankjes of van die paaltjes bij parkeerplaatsen van gemaakt die snel breken. Sommige plastics kunnen ook gewoon gesmolten worden. En het aantal keer dat je het kan recyclen is ondefiniëerbaar, omdat na het recyclen het toch weer met nieuwere en oudere plastic wordt vermengd.

Toegevoegd na 5 minuten:
om op mijn antwoord terug te komen, het is maar 1 keer recyclebaar, tot dat spul van bankjes en paaltjes waar ik het over had, want het materiaal dat uit die gerecycled is niet recyclebaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, plastic is ( momenteel) niet eeuwig recyclebaar.

Momenteel worden van gerecycled plastic de volgende produktengemaakt:

-PET: nieuwe verpakkingen, fleece, tennisballen, speeltoestellen
-PP: automotive, dvd hoesjes, bloempotten, kratten, kentekenhouders
-(HD)PE: nieuwe verpakkingen, jerry cans, “zachtmaker” van producten gemaakt uit gerecycled PET
-LDPE-folie: folie, “zachtmaker” van producten gemaakt uit gerecycled plastic (HD)PE
-Mix van hard kunststoffen: pallets, kratten, inzamelcontainers, bermpaaltjes
-Mix van zacht kunststoffen: als vervangende brandstof wordt dit gebruikt in productieprocessen

Gerecycled plastic dat " versleten is", dus door een verlies aan eigenschappen niet opnieuw bruikbaar is in een ander product, wordt zoveel als mogelijk verwerkt tot korrels die weer gebruikt kunnen worden als brandstof voor verbrandings ovens.

En wie weet wat de toekomst ons nog brengt. Recyclen van plastic staat nog in de kinderschoenen.
Geef het een kans. Hoe meer we apart inzamelen, hoe meer het opbrengt, hoe meer tijd er aan onderzoek besteed zal worden voor een verbetering van het proces.