Als je bij iemand in gaat wonen en je betaalt kostgeld(200 euro per maand)Moeten de bewoners dat dan opgeven bij de belasting?

Of kunnen daar andere consequenties aan vast zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, dat is voor de bewonders extra inkomen.

Heb je een of meerdere kostgangers in huis dan moet je alle inkomsten daarvan opgeven, d.w.z. de ontvangen huur en de vergoeding voor de maaltijden, behalve uitzonderingen (zie aanvullende toelichting fiscus).

Berekent u vooral het totale bedrag dat u in een jaar aan huur zult ontvangen. Voor wie kamers verhuurt in het huis dat door hem of haarzelf wordt bewoond geldt een belastingvrij bedrag van € 3821,- per jaar.
Als u een of meerdere kamers verhuurt in het huis waar u zelf woont zijn de bruto-inkomsten uit kamerverhuur (kale huur + gas, water en licht) tot € 3821,- belastingvrij (dit heet vrijstelling van kamerverhuur). U hoeft de ontvangen huur dan NIET op te geven op uw Aangifte Inkomstenbelasting.

De gemeentelijke belastingen zullen voor de bewoners omhoog gaan, zoals de afvalstoffenheffing, die per persoon berekent wordt.

In de link vind je alle informatie.