Zijn er hier mensen die meer weten over dissociatieve stoornis en conversie en wat de beste behandeling daarvoor is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig ook een tentamen psychopathologie? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee haha heb het zelf. Maar als je toch aan het leren bent kan je er misschien nog wat meer over vertellen;) of vragen natuurlijk.

Het beste antwoord

Wat wil je weten? Een conversiestoornis is een ernstige psychiatrische stoornis, waarbij iemand symptomen heeft die doen denken aan een neurologische stoornis (bijvoorbeeld verlammingen, spiertrekkingen, spasmen, krachtsverlies, maar ook blindheid, doofheid of aanvallen van plotseling bewustzijnsverlies) waar geen neurologische oorzaak is voor deze klachten, maar een psychische. Het is een uiting van (vaak extreme) stress, of andere problemen waar de patiënt niet mee om kan gaan. Dat kan een traumatische gebeurtenis zijn, of het gevoel niet geaccepteerd te worden door de omgeving, niet goed genoeg te zijn, of nog heel veel andere oorzaken. De kern is dat er 'iets' aan de hand is, waarmee de patiënt niet kan dealen. Soms is er geen specifieke gebeurtenis aan te wijzen, maar zit het meer in de gehele ontwikkeling of levensloop. Belangrijk is om te weten dat de patiënt deze symptomen NIET simuleert of zich inbeeldt: de klachten zijn heel echt, de patiënt is dus écht verlamd (bij een conversieverlamming) alleen is de oorzaak niet fysiek.

Dissociatie is eigenlijk een soortgelijke reactie. Het is een overlevingsmechanisme, waardoor een deel van het bewustzijn wordt afgescheiden (gedissocieerd) van de rest. Dat kan allerlei uitingen hebben. De meest ernstige en bekende is de dissociatieve identiteitsstoornis, dat is wat vroeger de meervoudige persoonlijkheidsstoornis heette. Maar iemand kan ook dissociëren van bepaalde herinneringen, en dissociatie kan ook de vorm aannemen van een onwerkelijk gevoel (derealisatie/depersonalisatie).

Ook kan dissociatie optreden van bepaalde lichaamsleden: als iemand bijvoorbeeld altijd veel pijn heeft gehad in een been, kan op den duur dissociatie optreden, waarbij - om de pijn niet meer te hoeven voelen - het hele been niet mer gevoeld wordt, en soms zelfs volledig verlamd raakt. Dat laat ook zien dat conversie en dissociatie alles met elkaar te maken hebben: in de DSM-IV (indeling voor psychiatrische aandoeningen) wordt conversie geclassificeerd onder de somatoforme stoornissen, maar in de ICD-10 (indeling voor ziektes) wordt conversie gezien als een dissociatieve stoornis.

Vaak is conversie kortdurend, en gaat het vanzelf over. Wanneer de stoornis langer duurt, is behandeling vaak moeilijk. In Nederland zijn een paar centra hier echt in gespecialiseerd. Dat zijn o.a. Altrecht psychosomatiek in Zeist en den Dolder, en COLK (onderdeel van Yulius) in Dordrecht.

(Uitleg verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak bestaat de behandeling uit twee belangrijke peilers: fysieke behandeling, en psychologische behandeling. Bij gespecialiseerde centra zal sprake zijn van behandeling door een multidisciplinair team van bijvoorbeeld een fysiotherapeut, ergotherapeut, psycholoog, psychomotorisch therapeut, creatief therapeut, bewegingsagoog, en soms nog andere therapeuten. Afhankelijk van de setting, zal het team onder leiding staan van een psychiater of een revalidatiearts. Soms wordt ook medicatie voorgeschreven om de behandeling te ondersteunen. Er zal geprobeerd worden om de patiënt psychisch sterker te maken, en waar er specifieke problemen zijn, die op te lossen. Ook de omgeving zal betrokken worden bij de behandeling. Tegelijk zal met fysio- en ergotherapie geprobeerd worden om de lichamelijke belastbaarheid groter te maken, of om in elk geval een gelijkmatiger belasting te krijgen, dus niet met grote pieken van veel activiteit, en daarna weer instorten door overbelasting en een paar dagen helemaal niets kunnen. Een dergelijk patroon van pieken en dalen zal worden aangepakt, omdat je daardoor continu een patroon van overbelasting en onderbelasting krijgt, wat ook de klachten weer in stand kan houden. Wat de beste behandeling is, is zo niet te zeggen. De uiting van de klachten kan heel verschillend zijn per patiënt, en wat voor de één werkt, is voor de ander misschien juist taboe. Sommige behandelaars zijn bijvoorbeeld ook enthousiast over hypnose in de behandeling van conversie, terwijl anderen vinden dat dit hooguit kortdurend effect heeft. Het zal altijd een beetje een kwestie zijn van uitproberen en zoeken. Maar zoals gezegd, er zijn een paar plaatsen in Nederland waar echt gespecialiseerde behandelaars zitten. Als je dus een complex probleem hebt op dit gebied, en je wilt zo goed mogelijk behandeld worden, dan zou ik daar eens om advies vragen. Jammer genoeg hebben beide centra voor zover ik weet wel een behoorlijke wachttijd voor de eigenlijke behandeling, maar ze proberen wel om de intake al eerder af te handelen. Wellicht kunnen ze dan ook advies geven over behandelingen die eerder kunnen starten, eventueel ter overbrugging tot hun eigen traject kan starten.

Andere antwoorden (3)

Er zijn nog geen vergelijkende effectstudies voor de behandeling van dissociatieve symptomen. Behandeling behoort maatwerk te zijn toegesneden op de mogelijkheden en beperkingen van de cliënt.
Met name de dissociatieve identiteitsstoornis is een vrij ernstige aandoening, die vaak intensieve psychotherapie vereist.
De meest gangbare behandelingen zijn: psychotherapie gericht op de verwerking van traumatische gebeurtenissen, gedragstherapie gericht op zelfcontrole en angstreductie en de verschillende vormen van vaktherapie (met name beeldend).
Het kan goed helpen een signaleringsplan te maken om te leren hoe de eerste fases van dissociatie te herkennen en uiteindelijk hoe dissociatie te voorkomen. Focussen op een voorwerp of op het gesprek met iemand, zorgen dat men een lichamelijk sensatie ervaart (bijvoorbeeld koffie drinken). Bewuster worden van het lichaam door sport helpt om weer vertrouwd met het lichaam te worden.
fremar
12 jaar geleden
Zowel een dissociatieve stoornis als een conversiestoornis zijn reacties op gevoelens, vaak naar aanleiding van een traumatische gebeurtenis of reeks van gebeurtenissen die iemand niet kan verwerken.

Er zijn meerdere dissociatieve stoornissen, waaronder de depersonalisatiestoornis en dissociatieve amnesie. Iemand die dissocieert is het contact kwijt met (een deel van) zijn gedachten, gevoelens of herinneringen. Er is sprake van een (niet gezonde) soort ontsnapping van de werkelijkheid.

In het geval van een conversiestoornis uit de stress zich (onbewust) in lichamelijke klachten. Er is sprake van uitvalverschijnselen van bijvoorbeeld gezichtsvermogen of van verlamming. Iemand met een conversiestoornis maakt zich vaak weinig zorgen om zijn lichamelijke symptomen. Uiteraard kan een conversiestoornis pas vastgesteld worden als lichamelijke oorzaken zijn uitgesloten.

In beide gevallen moet de behandeling zich richten op de psychische oorzaken van de klachten (psychotherapie) alsmede het aanleren van andere manieren om met stress om te gaan (coping). Iemand moet eerst begrijpen wat er met hem / haar aan de hand is, zodat er vervolgens aan gewerkt kan worden. Soms kan medicatie tijdelijk helpen om de stress te verminderen en op die wijze behandeling mogelijk te maken. Overigens zijn dit lastige diagnoses om te behandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf 2 jaar lang een dissociatieve stoornis gehad. Het is zeer lastig, vooral in het begin omdat je niet weet wat je er mee aan moet. Ik had het eerst constant (ongeveer 1,5 jaar) en daarna nog in vlagen en in paniekaanvallen. Zo'n stoornis kan heel lang duren maar dat is maar zelden. De beste oplossing voor mij bleek regelmaat: op tijd eten drinken slapen etc. Ik weet dat het moeilijk is en dat er in het begin geen uitweg lijkt te zijn. Ik voelde me echt alsof ik in een droom leefde, verdoofd, alsof er een soort transparante scheiding was tussen mij en de buitenwereld en alsof ik in een grote ruimte zat. Bij mij was dit een gevolg van drugsgebruik (3x geblowt) na een traumatische ervaring. Ik ben naar een psycholoog gegaan en dit hielp vrij weinig. Het ging uiteindelijk vanzelf over. Ik heb wel moeite met het uiten van gevoelens nog steeds, maar de echte dissociativiteit is gelukkig verdwenen, heb het nog zelden als ik extreem vermoeid ben. Over de conversie: hiermee kan een psychiater wel goed helpen.

sterkte en succes!