Waar gaan de stoffelijk overschotten heen van graven die geruimd worden?

Een graf wordt doorgaans na 30 jaar geruimd, tenzij men betaald voor verlenging. Waar gaan de lichamelijke resten heen van de overledenen na ontruiming?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Wat is het verschil tussen opgraven en ruimen?

In artikel 29 van de Wet op de lijkbezorging is bepaald dat de burgemeester toestemming kan geven een lijk op te laten graven. Deze toestemming zal enkel worden verleend als ook duidelijk is wat er met het lijk gebeurt. Opgraving geschiedt immers met het oogmerk het lijk elders opnieuw te begraven of te laten cremeren.

In artikel 31 van de Wet op de lijkbezorging staat dat graven na verloop van tien jaar nadat er voor het laatst iemand is begraven, onder bepaalde voorwaarden geruimd mogen worden. De periode van tien jaar wordt de grafrusttermijn genoemd. Het oogmerk van ruimen is niet, zoals bij opgraven wel het geval is, dat de resten herbegraven worden. De bedoeling is dat er grafruimte vrijkomt voor nieuwe begraving. Normaliter is hiervoor geen toestemming van de burgemeester nodig. Uiteraard worden de geruimde resten wel weer ter aarde besteld (bijvoorbeeld in een verzamelgraf) of - op verzoek van de nabestaanden - gecremeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt! Dus als je als nabestaande geen verlenging betaald, en de lichamen niet zelf wil herbegraven of cremeren. Dan worden ze naar een verzamelgraf gebracht.. Dat wilde ik weten, bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja inderdaad vind zelf beetje raar en stom maar helaas. alsjeblieft

Andere antwoorden (1)

Die worden herbegraven in een massagraf op het kerkhof.
ronron1212