hoe kan je je leven zo goed mogelijk maken met diabetes??

heeft iemand tip hoe je met diabetes om moet gaan, en wat de voordelen en nadelen zijn??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Sedert een aantal jaren ben ik zelf diabeet en ook sedert een aantal geef ik voorlichting op dit gebied.

Leven met diabetes is heel goed te doen. Maar natuurlijk dien je wèl voortdurend rekening te houden met die ziekte die in feite altijd aan je vastgekleefd zit.

Je bloedsuikers altijd op een redelijk peil houden zoals dat bij niet diabeten het geval is, moet je nu zelf doen.

Maar je wilt natuurlijk ook gewoon leven met uitgaan en genieten van je jeugd. (Ik begreep dat je veertien jaar bent)

Hoewel je suikers zich juist in de puberleeftijd wat moeilijker laten sturen, moet je je daar maar even niet al te veel van aantrekken. Na deze tijd dien je echter wèl wat serieuzer met je 'kwaal' om te gaan.

Je moet je daarom niet bang laten maken voor de (eventueel) late complicaties maar toch ervoor zorgen dat je jezelf later geen verwijten hoeft te maken als er onverhoeds complicaties zouden optreden.

Gewoon lekker je gang gaan en af en toe even je suikers controleren oom ervoor te zorgen dat je zeker tijdens het uitgaan niet in een hypo belandt.
Geniet maar van je jeugd want piekeren over je suikers werkt doorgaans juist te hoge suikers in de hand.

Je moet jezelf een beetje zien als een rijdende auto waarin je bezine moet gooien terwijl je rijdt, dus eten als je lichaam voeding behoeft.

Leer uit je hoofd wat waar in zit aan koolhydraten, dat is makkelijk voor de rest van je leven.

Als laatste nog even een woordje over het accepteren van de diabetes:
Probeer dat zo snel mogelijk te doen en ga erin leren. Het is een heel interssante ziekte waar je nooit genoeg van kunt weten. En doe als ik..maak er je hobby van..haha

Als je meer wilt weten stuur je maar een berichtje en geef ik je mijn e-mailadres wel, okay?

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nadelen zijn er genoeg dat weet je zelf denk ik ook wel. Voordeel, ook al kinkt het raar, is dat je bewust wordt van je lichaam en je voeding. Vroeger nam je het misschien niet zo nauw met eten en drinken, maar nu moet je naar je lichaam luisteren, anders eten, dus bewuster leven en dat heeft zo zijn voordelen.

Zorg voor een stressloos leven, eet 6x per dag om je suikerspiegel op peil te houden en vermijdt slechte voeding zoveel mogelijk. Ga jezelf ook niet te veel ontzeggen, want dan heb je geen leven meer. Gewoon wat bewuster en creatiever met voeding omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan tegenwoordig speciale diabetesspreekuren in het ziekenhuis of in de groepspraktijk van de huisarts. Een speciale diabetesverpleegkundige geeft u dan advies en uitleg over diabetes. Erg nuttig als u net te horen heeft gekregen dat u diabetes heeft. Informeert u eens bij uw huisarts.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik zag net bij een andere vraag dat je 14 bent. In verschillende steden in Nederland heb je ook artsen die zich specifiek richten op jongeren. Onlangs was er nog iets op tv. Een jongere met diabetes komt dan geregeld bij een speciaal opgeleide verpleegkundige die je advies geeft over jouw eigen leefsituatie. Je krijgt allerlei tips over het omgaan met sporten of uitgaan en feestjes, op vakantie, op school etc. Er is op internet ongetwijfeld iets over te vinden of op de website van de Diabetesvereniging.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je bij Google de term 'jongeren met diabetes' intypt vind je heel veel informatie. Er is een Hyves-pagina, er is best veel ! Gericht op jongeren van 12 tot 20 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als diabeet (heb het zelf ook) blijft je bloedsuikerspiegel niet als vanzelf op peil. dat moet je dan voortaan zelf sturen.
dat kan door medicijnen, door insuline te spuiten en door je voeding aan te passen en te reguleren.
wat ik in ieder geval geleerd heb, is dat je jezelf niet alles moet ontzeggen. je mag nog steeds genieten, weliswaar met beperkingen en binnen bepaalde grenzen, maar die worden ook door jou zelf bepaald.
dus: GENIET. geniet van op zijn tijd een ijsje, van een biertje, een witte boterham met chocolade vlokken, maar realiseer je, dat je die ook moet compenseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen voordelen, alleen maar nadelen. Het is een beheersbaar probleem, maar het vraagt wel aandacht. Dat moet ook wel, want als je die aandacht niet geeft, dan zijn er onprettige bijverschijnselen.

Vooral goed bespreken met huisarts of diabetes verpleegkundige. Kortom: het nadeel is dat je wat discipline moet krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is inderdaad al veel achterhaald op het gebied van diabetes. Het belangrijkste waar je op letten moet is dat je best wel suiker mag hebben, maar dat je juist voorzichtig moet zijn met vetten. Deze zetten n.l. om in suikers. Ik denk trouwens dat jij gezien je leeftijd type 1 diabetes heb, dus dat je totaal geen insuline aanmaakt. Ikzelf heb type 2, en nadat ik eerst aan de medicijnen was, kan ik het nu helemaal reguleren met de voeding. Dus letten op suikers en vetten, maar verder eet ik gewoon normaal zoals ieder mens. Leef gezond, laat je niet teveel leiden door je diabetes, want er is nog genoeg om voor te leven. Veel succes en liefs met je leven. Gea.