Kun je wanneer je op vroege leeftijd een te traagwerkende schildklier hebt er over heen komen?

Ik zelf ben 16 (meisje) en op mn 14e werd ontdekt dat ik de ziekte van hashimoto heb. De dokter vertelde mij dat er een kans was om over dit heen te groeien. Echter slik ik hier medicijnen voor, hormonen. Nu heb ik dus genoeg schildklier hormoon in mijn lichaam. Mijn hypofyse meet dit en zorgt dat er niet meer schildklierhormoon wordt aangemaakt. Hoe kan ik nou testen of mn schildklier het weer zelf kan zonder hulp van medicijnen. Zijn er misschien andere die dit kennen?

Toegevoegd na 1 week:
is het ook mogelijk dat je door thyrax een tekort aan vitamine B kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je daar medicijnen voor slikt, moet je bloed regelmatig worden gecontroleerd. Zelf heb ik ook de ziekte van Hashimoto en slik daar Thyrax voor. Mocht je schildklier het weer zonder hulpmiddelen goed kunnen regelen, dat komt dat vanzelf aan het zich bij het bloedonderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit nagevraagd bij de arts, zij vertelde mij dat dit alleen kon wanneer ik er mee zou stoppen. Weet je toevallig hoelang het duurt voordat je verschil merkt als je niks meer slikt? en hoelang het duurt voordat het weer terug naar normaal is als je weer gaat slikken? (ik slik 0.1 mg thyrax tabletten)

Antwoorden (4)

De enige die dat kan testen is de dokter. Ga niet zelf proberen om je medicijnen te verminderen, dat kun je niet want jeweet niet hoelang het duurt voor je lichaam aan de situatie van minder medicijn gewend is. Een gesprek met de specialist of huisarts kan veel helder maken
anneliez
13 jaar geleden
Het beste lijkt me dat je dat door de dokter laat controleren. Dat is tenslotte de man,die er verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of de vrouw...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk heb je!
Overleg dit met je arts...

Sites waar je misschien meer informatie kunt vinden of je vraag kunt neerleggen:
http://www.stichting-schild.nl/ (over kinderen met schildklierproblemen)

http://www.schildklierforum.com/viewtopic.php?p=74
(ingewikkelde uitleg maar misschien kun je daar je vraag ook neerleggen)

http://www.schildklier.nl/asp/default.asp?t=show&var=977 (Schildklierstichting Nederland).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ziekte van Hashimoto is een auto-immuunziekte, dat wil zeggen dat cellen in jouw lichaam je schildklier "aanvallen". Hierdoor kan jouw schildklier minder hormoon aanmaken. Dit kan inderdaad op latere leeftijd minder worden.

Het hormoon wat jij slikt (slik je L-thyroxine?) vervangt het hormoon wat minder wordt geproduceerd. Er is echter een verschil met het hormoon wat normaal door jouw schildklier gemaakt zou worden, want die wordt namelijk gemaakt als een soort onvoltooid-hormoon (de lever zet dit om in het werkzame hormoon).

Wanneer het gehalte van dit onvoltooid-hormoon in jouw bloed dus stijgt, betekent dat dat jouw schildklier het weer beter gaat doen, en jouw ziekte afneemt.

Het gehalte "onvoltooid-hormoon" is echter alleen te meten in het ziekenhuis. ;)