Is een dokter die een patient pertinent weigert zonder rede te behandelen strafbaar?

Wij hadden een afspraak met een specialist en deze weigert pertinet de patient te behandelen, omdat de patient hem bij de Tuchtcollege heeft aangesproken voor
een operatie dat niet goed is uitgekomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wij hebben een aanklacht ingediend bij de recherche

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geheel afgezien van de vraag wie er gelijk heeft bij de zaak voor het Tuchtcollege: vind je het gek? Natuurlijk gaat hij iemand niet behandelen die hem voor de vorige behandeling ook al voor het Tuchtcollege heeft gesleept! Daar wil zo'n arts geen herhaling van. En zolang er ook andere artsen met hetzelfde specialisme zijn, zie ik daar geen enkel probleem in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad; je hebt die man/vrouw een brevet van onvermogen gegeven en nu wil je toch van z'n/haar diensten gebruik maken????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je in hemelsnaam naar een arts willen die volgens jou niet goed zijn werk doet. En dan toch doen, en als die arts dan weigert hem aangeven. Er zijn toch artsen genoeg?

Antwoorden (5)

Nee, hij is niet strafbaar:

"Het uitspreken van een eed markeert in Nederland en in veel andere landen het einde van de universitaire artsopleiding, maar heeft op zich geen juridische betekenis."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eed_van_Hippocrates
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet zolang er geen sprake is van direct levensgevaar en verwijzing naar een andere arts mogelijk is.
Bovendien, als de patient de arts heeft aangeklaagd bij het Tuchtcollege, is er wel degelijk sprake van een verstoorde behandelrelatie. Ook is het vreemd dat deze patient behandeld wil worden door een arts die hij/zij niet vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan me helemaal vinden in je antwoord +
de relatie ; arts-patient dient op vertrouwen te zijn gebaseerd, indien u al een aanklacht hebt ingediend lijkt het me zo wie zo niet verstandig om weer bij deze arts terug te gaan. Verder is het alleen noodzakelijk om iemand te helpen als het direct levensbedreigend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou al niet eens meer zijn teruggegaan bij deze arts
daar heb je toch geen vertrouwen meer in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben wel benieuwd wat het Tuchtcollege dan gedaan heeft?
want een arts heeft als plicht iemand te helpen of zonodig doorverwijzen.
maar ja, sommige mensen zouden niet in de zorg mogen werken (ik werk in de thuiszorg en maak vaak laksheid mee)

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry begreep de vraag verkeerd, ik zie dat je bij hem geweest bent nadat je aanklacht had ingediend.

ja dan zou ik een andere arts raadplegen