Nog niet. Tot voor kort dachten vrijwel alle orthopedisch artsen en de specialisten in dit vakgebied dat kraakbeen onder geen enkele voorwaarde kan herstellen wanneer het eenmaal beschadigd is. Maar recente ontwikkelingen op het gebied van stamceltherapie kunnen herstel van kleine kraakbeendefecten waarschijnlijk op afzienbare termijn mogelijk maken.

In 2011 werd de baanbrekende ontdekking gedaan dat ook ernstig beschadigd kraakbeen kan herstellen. Dit is waargenomen tijdens een klinische pilot-studie naar gewrichtsdistractie bij mensen met vergevorderde knie-artrose. Deze mensen kregen een externe distractor op hun artrotische kniegewricht, waarna het bovenbeen en het onderbeen gedurende 2 maanden 5 millimeter uit elkaar getrokken werd. Belangrijk bij deze behandeling was dat de patiënten met de distractor bleven bewegen (wandelen), om ervoor te zorgen dat er drukverschillen in het gewricht plaatsvonden die een gunstig effect op het kraakbeen en het synoviaal vocht hebben. Er werden na deze behandeling met behulp van röntgenfoto’s en MRI-scans structurele verbeteringen van het kraakbeen waargenomen, die ook een jaar na de distractie nog duidelijk zichtbaar waren.
Amadea