Hoe is schelden ontstaan?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik snap dat het uit frustratie enz. is ontstaan, maar ik bedoel de eerste mensen die scholden, hoe kwamen zij daarbij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Nou, ik weet niet of zij de eersten waren.. dat zal vast niet, maar in de Middeleeuwen vond voor een duel tussen twee ridders een 'uitdagingsgesprek' plaats. Dit schijngevecht begon altijd met een dreigende vraag van de uitdager,
bijvoorbeeld: 'Als je niet zegt hoe je heet, dan sla ik het er wel uit'. De tegenstander zei dan altijd uitdagend dat hij geen antwoord wenste te geven: 'Niemand kan mij dwingen tot spreken, wie denk je eigenlijk dat je bent, kom maar op!' En dan eindigde het twistgesprek in wapengekletter.

Het gevecht zelf bestaat bij sommige volken ook uit een 'taalstrijd'. Er komen geen zwaarden of geweren aan te pas. Sommige Inuït groepen (Eskimo's) houden zangduels. Degene die het mooiste en meest overtuigend zingt krijgt gelijk. De eindbeslissing wordt niet genomen door een rechter, politiecommissaris of generaal (want die hebben deze Inuït niet), maar door het publiek. Zo wordt voorkomen dat er gewelddadige, langdurige en bloederige gevechten uitbreken.

In de jaren '70 werden in Amerika ook 'woordgevechten' gehouden tussen Afrikaanse jongeren in de getto's (=achterbuurten). Deze duels heetten 'sounding', omdat de vijanden geluid (=sound) gaven aan hun boosheid. De beledigende opmerkingen die tijdens sounding heen en weer vliegen gaan meestal over de moeders van de tegenstander. De uitdager begint met een opmerking (een rap) zoals: 'Je moeder is zo zwart dat ze chocola zweet.'
Het antwoord (een cap) is dan zoiets als: 'Maar jou moeder is zo klein dat ze haar neus tegen de stoeprand stoot.'
De uitdager probeert dan een nog grotere belediging te bedenken, enzovoorts.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is ook heel lang voor vrouwen een manier geweest om zich te uiten tegenover de "vijand".
Oorlog voeren was mannenwerk.. vrouwen mochten lang geen wapens ter hand nemen. Maar schelden was niet verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Uit meningsverschillen...!

Toegevoegd na 7 minuten:
'Gebrek aan woorden......'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ontstaan uit een gedragsstoornis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een manier om anderen te intimideren, zo krijgen sommige mensen macht, omdat anderen bang voor ze worden. Het is geweld net als slaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zo kwamen ze er dus bij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een uiting van ongenoegen, frustratie, pijn, boosheid of ongeloof. Normale woorden zijn dan niet toereikend, dan krijgen we krachttermen te horen. Het is ontstaan met het ontstaan van taal, dus meteen bij het ontstaan, vanaf het begin al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De woordenschat was vroeger niet zo groot als nu en ik denk dat ze uit machteloosheid spontaan zijn begonnen met schelden.
Gewoon om hun woorden extra te benadrukken.
Het zal zo geleidelijk aan wel verder gegaan zijn en helaas vinden veel mensen het tegenwoordig heel normaal.
Zelfs op internet zie je steeds meer toename en dat is natuurlijk heel erg jammer, maar of het nog terug te draaien is, geen idee maar ik hoop van wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door hoog oplopende conflicten en woede uitbarstingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk niet dat het iets exclusiefs van mensen is. als ik kijk naar apengedrag dan zie je ook vaak auditieve uitingen die ik (in samenhang met het nonverbale gedrag) niet anders kan uitleggen dan de apenversie van schelden.
ook andere dieren kennen intimidatie dmv roepen, burlen toeteren, fluiten, zingen, brullen enz enz enz. het is naar mijn gevoel gewoon een methode om een andere af te troeven. wat mij betreft niet altijd even fraai en geciviliseerd, maar toch altijd nog beter dan er meteen maar boven op slaan.