Kunnen neuspieroefeningen je neus werkelijk veranderen?

Ik heb gehoord dat als je bijv. Heel vaak aan je neusbrug trekt/drukt, je neus die houding gaat aannemen en je zo van je kromme neus af kunt komen als je die hebt (doordat je neusbrug weer omhoog/recht gaat staan). Is dit tijdverspilling, of werkt dit echt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K
Amadea
7 jaar geleden
Dat is een fabeltje.
Ritsuka
7 jaar geleden
zoiets werkt alleen bij baby's, waar het kraakbeen nog heel soepel is.
De Maya's deden dit bijvoorbeeld, omdat ze een langgerekt hoofd en scherpe neus mooi vonden.

Antwoorden (1)

Nee, de spieren worden zo niet belast, je initieert zo geen spiergroei. Het enige wat je zo op termijn (tientallen jaren) lichtjes van vorm zou kunnen wijzigen, is het vetweefsel dat het vorm geeft aan je neus. Maar je zou dan zo intensief met je neus moeten bezig zijn dat je huid zichtbare gevolgen zal tonen. Niet doen. Bekijk de anderen eens: heel veel mensen hebben een prominente neus. Het ideaalbeeld zit tussen je oren. Enkel indien je heel extreme vormen hebt die bij andere volwassenen negatief bedoelde reactie's uitlokken, zou ik een plastische chirurg raadplegen.