Is het verstandig het gebruik van soja te vermijden/ matigen als je een oestrogeengevoelige tumor hebt gehad?

Gestopt met hormoontherapie (Anastrozol). Krijg veel soja binnen omdat ik zo min mogelijk dierenleed op m'n bord wil.

Rieneke1
6 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Soja bevat isoflavonen: een groep stoffen die erg lijken op het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Oestrogeen is een vrouwelijk hormoon dat van invloed kan zijn op het risico op borst-, baarmoeder en eierstokkanker.

Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft tot nu toe onvoldoende wetenschappelijk bewijs gevonden dat aantoont dat de consumptie van soja of sojaproducten de kans op borstkanker vergroot. In 2014 heeft het Wereld Kanker Onderzoek Fonds een wetenschappelijk rapport gepubliceerd waarin naar voren komt dat vrouwen die na de diagnose sojaproducten eten, zelfs mogelijk betere overlevingskansen hebben dan vrouwen die geen sojaproducten eten. Er is dan ook geen eenduidig antwoord te geven op je vraag.

Overigens is het gebruik van soja niet nodig, net zomin als het gebruik van dierlijke producten nodig is. Het vegetarisch of veganistisch eten maakt het dan ook niet noodzakelijk om sojaproducten te gebruiken als je dat niet wilt. Er is meer dan voldoende diervriendelijke en sojavrije voeding verkrijgbaar.