Een klein wondje binnen een dag (24 uur) en dat kan veel langer worden naarmate de wond groter en dieper is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is bij iedereen verschillend. Er zijn mensen die feitelijk geen korstvorming hebben.

In principe vindt binnen 30 minuten de korstvorming van bloed plaats. Alleen bij grotere wonden waar het samentrekken van aders niet meer voldoende is om de bloedstroom te stelpen kan het langer duren. Maar huis tuin en keukenwondjes hebben max een half uurtje nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
•Door het bloeden worden vuil en ziekteverwekkers uit de wond gespoeld. Daarna vernauwen de bloedvaten zich en ontstaan er bloedstolsels.

•Uit het gestolde bloed en het weefselvocht ontstaat een korst, die het weefsel eronder beschermt tegen uitdroging en vuil.

•Onder de korst wordt nieuw weefsel gevormd. Eerst ontstaat bobbeltjesweefsel, glanzend en rood van kleur, dat makkelijk bloedt. Daar groeit huidweefsel overheen en zo wordt de wond gesloten.

•De korst valt er vanzelf af. Als er geen infectie is, is het het beste de korst er niet voortijdig af te halen.

Hoelang het duurt voordat een wond een korst krijgt is voor iedereen verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is van veel factoren afhankelijk:
- grote, diepte en locatie wond
- conditie van de huid
- lab waarden (trombo's en albumine)
- voedings toestand
- roker of niet-roker
- leeftijd
- overige nevendiagnoses