Blijf je door het eten van rijst slank?

Het valt me op dat veel Aziaten eigenlijk niet dik zijn. Is rijst beter voor je gewicht en gezondheid dan bijvoorbeeld aardappelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Volgens:hub

Ik heb chinese vrienden en heb laatst een week in ‘chinese kringen’ verkeerd in Londen. In restaurants gegeten en bij de mensen thuis. Zij eten veel gezonder dan wij, westerlingen. Veel gestoomd (Dim Sum), of bv Steambowl. Hierbij wordt in een grote pan kokend water vanalles klaargemaakt. Vis, groenten, vlees. Na afloop heeft de soep zoveel smaak dat je het kunt drinken.
In het restaurant werd speciaal voor ons authentiek chinees eten klaargemaakt, dit is totaal niet vet, veel vis en groenten.
Hier komen geen vette sauzen aan te pas, smaken zijn meer puur. Verder houden ze ook erg van Sushi.
Je ziet het. Het is allemaal erg mager en gezond. En ERG LEKKER !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, rijst is beter voor je. In aardappelen zit zetmeel, en daar wordt je dik van als je er teveel van eet.

Maar of wij westerlingen dik worden van de normaal gekookte aardappelen betwijfel ik. Ik denk dat de Aziaten minder doen aan fastfood zoals patat en hamburgers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijst is óók een zetmeelproduct.
Van rijst op zich wordt je niet slanker, het is koolhydraatrijk voedsel. Wel is rijst lichter verteerbaar dan koren.

Dat Aziaten niet dik zijn heeft te maken met het feit, dat ze veel bewuster eten (voedsel uit de streek en van het seizoen) bovendien eten ze veel minder slechte koolhydraten dan wij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan wat je bij die rijst eet, een stukje gegrild vlees of vis zonder saus en met gewokte groente, of dat stuk vlees of vis in een lekkere roomsaus.
Aziaten worden wel steeds dikker de laatste jaren, De Mac-cultuur is ook daar doorgedrongen
anneliez
13 jaar geleden
Wonen in Azië maakt je slank en te weinig te eten hebben en arm zijn maakt je slank.

Dat zijn naar mijn mening steekhoudendere factoren dan dat rijst slank maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aziaten eten veel groente en weinig vlees.. tussen het eten van rijst en aardappels zit, qua afvallen, weinig verschil..
Overigens beginnen ze in Azië steeds meer te eten volgens westers patroon (meer vlees en fastfood), dus ze worden nu gemiddeld dikker..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van gewone gekookte aardappels wordt je niet snel dik
Wel als je ze bakt/frituurt of er vette jus overheen doet.
Voor rijst geldt eigenlijk hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast erfelijke eigenschappen en ziekten heeft het gewicht te maken met je totale leefpatroon en niet alleen met eten.
Een grote kunst van voeding is om een gevarieerd, smakelijk )voor sommige niet te duur' voedingspatroon te ontwikkelen waarin alles wat je nodig hebt aanwezig is. Waar je lekker van kunt smullen zonder angst op overgewicht (het maak je niet dik principe) en door middel van bewegen hou je balans in stand, de conditie en spierkracht op pijl en doe je ook nog eens veel goeds voor je geest.
Het eten van rijst maakt je niet dun, het niet eten va voeding waarva je aankomt kan wel voor gewichtsverlies zorgen.
Maar dan moetje het wel over de hele linie toepassen en geen rijst gaan eten met alle ons bekende dikmakers want dan heef thet nog niet veel zin.
Aziaten eten ook veel minde fastfood, Ze hebben zelf al goed voeding die eel goedkoper en ook heel lekker is.Vlees is in die landen naar verhouding heel duur en groenten, vis en fruit zijn er genoeg dus goed betaalbaar.
Hetzelfde bij mijn bervlijf in Israèl waarbij mijn vleesconcumptie van 350 gram per dag naar rond de 100 gtma per dag ging. De kilo@s vlogen eraf en na 1,5 jaar was ik 8 kilo lichter.
Aardappelen zijn we wat gezonder (door de vitamine c ) maar wil je qua gewicht net zo scoren dat moet je er wat minder van eten.
Nog beter zo zijn tussen beide af te wisselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb anorexia, en als je altijd hetzelfde voedsel eet, dan wordt je een skeletje, want dat is eenzijdig voedsel. Ik heb al langer dan 15 jaar anorexia, en toen had ik dat zelfs met friet. Elke dag at ik nix anders dan frietje tomatenketchup en bingo 36 kilo woog ik toen, en dat was rond mijn 17de jaar.