Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kramp in alleen duim en wijsvinger, waarom?

Om er bik te zeggen rijd ik al 4,5 jaar paard en moet binnerkort op NK (Nederlands Kampioenschap) carrousel en met die krampen zal het lastig gaan .

Ik heb echter deze 'krampen' 2á3x in de week maar het heeft een soort kramp en steek gevoel....

Zijn er tups of wat dan ook of een Artikel? Graag hieronder zetten want ik ga hoe dan ook dit niet achter laten staan! Zeker ook niet als ik KNHS ga rijden (wordt hoog nuveau dresseur) denk maar aan zz licht.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag eens aan de huisarts of een fysiotherapeut, de laatste kan je er misschien heel gemakkelijk van afhelpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En waar en wanneer gaat dat Nederlands Kampioenschap Carrousel rijden volgens jou binnenkort plaatsvinden?
Pás 4,5 jaar paard rijden bedoel je en dan ZZ-licht?
ZZ: Zeer zwaar, bestaande uit ZZ licht en ZZ zwaar wordt gereden op stang en trens, bij onervaren ruiters een bijl in een kinderhand.
Onderdelen van zz-licht o.a.
Binnenkomen in verzamelde galop
Kwartpirouette naar rechts
Kwartpirouette naar links
Verzamelde galop en vliegende
galopwisseling
Appuyeren links en rechts
Keertwendingen links- en rechtsom om de achterhand
En dat alles terwijl je agressief wordt van niets, hartkloppingen in je oor hebt, kramp in je arm als je schrijft en nu alleen kramp in je duim en je wijsvinger. Als jij last heb van de kramp in duim en wijsvinger dan kan dat aan een zeer foute teugelvoering liggen.
Kramp aan duim en wijsvinger hoeft voor dressuur geen bezwaar te zijn, de juiste teugelvoering is als het rijden met een vogeltje in de hand. Dit is een van de weinigen keren dat ik twijfel aan het waarheidsgehalte van een vraag.
Inekez1
8 jaar geleden
Kramp in duim en/of (wijs)vingers kan ook een gevolg zijn van te veel smartphone gebruik. Dat is dan heel vervelend met paardrijden, maar het paardrijden hoeft niet perse de oorzaak van de pijn te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet per se de oorzaak, maar wel een veel voorkomende oorzaak bij te grote spanning bij teugelvoering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je goed op je zit rijdt en het paard goed aan het been is, dus goed aan de hulpen, kun je bijna op je pinken rijden.
Voor een amazone die beweert ZZ te gaan rijden en opgaat voor het Nederlands kampioenschap carrousselrijden via de VCN moet kramp in een duim of/en wijsvinger geen enkel probleem zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De oorzaak van krampen in handen en vingers is niet altijd te achterhalen. Meestal gaat de kramp in vingers en handen vanzelf over, maar als de kramp met regelmaat verschijnt, dan kan er een achterliggende oorzaak zijn. Een belangrijke oorzaak van kramp in de vingers of handen is overbelasting. Daarnaast kan een slechte bloedsomloop door constant de vingers of handen af te knijpen ook leiden tot kramp.
Kramp in vingers en kramp in handen zijn vaak het gevolg van willekeurige samentrekkingen van de spieren in de handen.
Als je regelmatig last hebt van pijnlijke kramp in vinger en duim dan is het verstandig om de huisarts te raadplegen. Indien nodig geeft de huisarts een doorverwijzing naar een orthopedisch chirurg.
Compressietubes (ik neem aan dat je dat met tups bedoelt) voor de vingers zoals compressiekousen heb ik nog nooit ergens gezien. Je zou het kunnen vragen in een speciaalzaak voor ruitersport, of rijden met de speciale gevoerde winter ruiterhandschoenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing