Loop je van veel maltbier ook een bierbuik op ? Of word je juist dik van de alcohol in bier ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je even complimenteren met de interessante en goeie vragen die jij altijd stelt. GV+1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartelijk dank. Ik ben ook zo blij met deze site, want ik stel mezelf altijd veel vragen. ( omdat dat de enige manier is om wijzer te worden ) Het antwoord op die vele vragen uitpluizen kwam er voor ik G.V. ontdekt had lang niet altijd van.

Het beste antwoord

Uit het stukje van wiki begrijp ik dat het onder andere de suikers in bier zijn die de buik veroorzaken. In malt bier zal per saldo zelfs iets meer suiker zitten omdat die suiker bij het brouwproces niet is omgezet in alcohol (in ieder geval minder want malt bier is niet 100% alcoholvrij).

Van wiki:

"Sommige biersoorten bevatten, anders dan andere alcoholische dranken zoals wijn en jenever, vrij veel suikers. Stevige bierdrinkers krijgen veel van deze suikers binnen, die in het lichaam in vet worden omgezet. Bier is echter vooral een eetlustopwekker, waardoor bij een glas al vlug calorierijke versnaperingen (chips, nootjes, kaas, salami) verorberd worden. Als ze ook weinig bewegen en veel eten, zullen bierdrinkers overgewicht ontwikkelen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (5)

Van alcohol kun je dikker gaan worden. Dit komt door de calorieen die je binnen krijgt. Het gaat niet zozeer om de calorieen van het bier zelf, maar het totaal aan calorieen wat je per dag binnen krijgt. Voedingsmiddelen met voedingswaarde zorgen voor een hongerstillend gevoel zodat je geen behoefte hebt aan meer voedingsmiddelen, zo krijg je dus minder calorieen binnen dan producten die loze calorieen hebben, dus zonder voedingswaarde. De calorieen in bier zijn loze calorieen, ze hebben geen enkele voedingswaarde. 'Gewoon' bier bevat meer calorieen dan malt bier, dus bij een evenredig gebruik kom je van 'gewoon' bier sneller aan dan van malt bier. Daarnaast remt alcohol de verbranding van vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze tabel:
"Alcohol and Calorie Content of About 200 Popular Beers"
zie ik dat de maltbieren pakweg één derde van het aantal calorieën bevatten dan de alcoholhoudende bieren per 100 ml.
Dus je buik groeit er aanzienlijk langzamer van aan.
14 jaar geleden
Het drinken van alcohol kan als gevolg hebben dat je zwaarder wordt. Vaak is het zo dat alcohol extra calorieën levert boven op de calorieën die je met je voeding binnenkrijgt. Tevens zorgt alcohol ervoor dat je meer trek krijgt waardoor je tijdens het drinken eerder geneigd bent om allerlei snacks en borrelhapjes te eten met als gevolg: meer calorieën. Bier bevat naast de calorieën afkomstig van de alcohol ook nog de nodige koolhydraten (suikers) die de energetische waarde verhogen.

Omdat alcohol als eerste wordt verwerkt door het lichaam, wordt de verbranding van vet onderdrukt. Het vet dat niet verbrand wordt zal een overschot vormen en worden opgeslagen (wat kan resulteren in de bekende bierbuik).

Van het drinken van alcoholvrij bier wordt je (iets) minder dik dan van het drinken van normaal pils. Het caloriegehalte in bier wordt bepaald door het alcohol- en suiker gehalte. Hierdoor is de calorische waarde van alcoholvrij bier lager dan gewoon bier. In alcoholvrij bier zijn de calorieën afkomstig van de koolhydraten (of suikers) in het bier (5 tot 6 % koolhydraten).

bier alcoholvrij (<0,5 vol% alcohol) - 100 ml. - 23 k.calorieën
bier pils - 100 ml. - 42 k.calorieën
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel,maar dan veel langzamer dan met alcoholhoudend bier.
Alleen is het jammer dat het(voor mij althans) niet te zui..eh drinken is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt dik van de hoeveelheid calorieën die je tot je neemt. Malt is de Engelse vertaling van mout. Alle bieren zijn gemaakt van mout. Het productieproces van bier is door de eeuwen heen steeds veranderd en verbeterd, zodat er nu veel verschillende manieren zijn om tot evenzo verschillende bieren te komen. Toch is de basis van het proces nauwelijks veranderd: van een zekere graansoort (meestal gerst) worden de korrels tot kiemen gebracht en vervolgens gedroogd. Het resultaat is mout. Van de mout wordt vervolgens een moutpap gemaakt, de wort, die de basis zal worden van het uiteindelijke bier. De wort wordt gekookt, meestal ook gehopt, en uiteindelijk vergist. Pas na de tweede vergisting krijgt het bier zijn typische smaak