Volgens mijn Huisarts kan ik wel aan de pil maar komen mijn ouders daar wel achter. Ik ben 16 dus hoe moet ik dit oplossen?

Ben al seksueel actief met condoom, maar wil de pil erbij. Dit bespreken met mijn ouders is absoluut niet aan de orde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Op zich komen je ouders er niet zozeer achter via huisarts of op een andere manier: de huisarts heeft beroepsgeheim, de pil zit in het basispakket op jouw leeftijd en een eigen risico heb je nog niet (dat geldt pas vanaf 18 jaar) en omdat je 16 bent, mag je zelf beslissen over medische behandelingen.

MAAR: als je met je ouders in één huis woont - zoals de meeste 16-jarigen - kun je dit beter bespreken dan dat ze erachter komen op een heel slecht moment, als je al heel lang stiekem aan het doen bent. Dat voelt ook gewoon niet fijn.

Ik ken jouw situatie niet, en dus ook je ouders niet. Ik vind het alleen maar heel verstandig dat je op je 16e extra maatregelen wilt nemen om jezelf te beschermen tegen zwangerschap. Condoom en pil samen is een hele veilige combinatie. Zullen je ouders daar ook niet blij mee zijn? En zullen zij echt niet doorhebben dat je meer doet met je vriend dan samen kaartspelletjes spelen?

Als je echt verwacht dat het huis te klein zal zijn, kun je eventueel nog een andere reden aanvoeren voor het pilgebruik, zoals menstruatiepijn of het willen reguleren van je menstruaties. Dat zou niet mijn eerste advies zijn, want geheimzinnig gedoe is voor niemand leuk. Als het écht niet anders kan, dan zou ik voor zoiets kiezen. Overleg ook nog met je huisarts, en vertel waarom jij denkt dat dit niet bespreekbaar is bij jullie thuis. MIsschien heeft hij/zij nog adviezen voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor dit antwoord, de anderen ook trouwens. Ik heb dus een soort 'relatie' met iemand die 8 jaar ouder is, we willen geen officiele relatie maar hebben wel seks met elkaar (ik weet heel goed wat ik aan het doen ben ookal klinkt dit nogal vreemd). Omdat mijn ouders vast en zeker flippen als ze dit ontdekken ga ik toch nog maar eens overleggen met mijn huisarts en ik ben ook aan het informeren over de rutgers stichting.
Ik ben heel opgelucht door jullie antwoorden want ik heb vandaag namelijk met mijn huisarts (vrouw trouwens) gesproken en zei zei dat je van 16 tot 18 wel je ouders het weten, maar ze was niet heel duidelijk.
In Ieder Geval heel erg bedankt!

Andere antwoorden (2)

Informeer eens bij de Rutgers Stichting. Daar kun je buiten je huisarts om de pil krijgen. Dus googel even op Rutgers Stichting.
Overigens, volgens mij mag je huisarts je ouders niet eens inlichten want hij heeft beroepsgeheim. Maar als hij je ouders een rekening stuurt dan komen ze er hoogstwaarschijnlijk wel achter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gelijk af-rekend bij je dokter zullen je ouders er echt niet achter komen.Maar is dat nu echt niet bespreekbaar?
Je ouders zullen toch wel begrijpen dat als je een vriend hebt,dat je na verloop van tijd sex hebt.Misschien ben je te bang om het aan te kaarten bij je ouders.En je moet maar zo denken , je ouders zijn ooit ook aan sex begonnen.