Wat is de beste plaats voor een CO-melder op een zolder met schuin dak?

En als er weinig ruimte is rondom de ketel..:

Toegevoegd na 4 minuten:
De vraag gaat specifiek over een zolder waar de cv ketel hangt onder schuin dak en zolderluik dat meestal dicht zit.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
7 jaar geleden
Info:
http://www.brandweereibergen.nl/veiligheid-preventie/koolmonoxide/#Plaatsing%20CO-melder
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het volgens die tips niet lukt:
een plaats iets boven je hoofd als je op zolder bent.
Is de zolder bijvoorbeeld hoog en in een punt, dan maakt het niet zoveel uit wat er in de punt gebeurt, je ademt niet de lucht in die punt.

Antwoorden (1)

Je kan de melder het beste ongeveer op neushoogte hangen. Dus in een woonkamer iets hoger dan de bank of stoelen en in de slaapkamer op de hoogte van je kussen, etc. Zo meet je de CO waar de lucht in je lichaam komt. Er is nogal wat discussie over of CO nu zwaarder/lichter is dan lucht of dat het bijna gelijk regelmatig opmengt met de lucht. Nu is dat voor een zolder waar je nooit bent natuurlijk lastig. Dan kan je hem op ongeveer een meter boven de vloer hangen en ook minimaal een meter van de mogelijke CO bron af.