Geven vitaminepillen na een tijdje geen effect meer ?

Ik heb gehoord dat vitaminepillen na een tijdje geen effect meer geven, maar in hoeverre is dat waar?

Hoelang moet je dan wachten om in te nemen om weer effect te krijgen?

En is dit met voedingen ook zo?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Als je gezond eet en leeft zijn vitaminepillen nergens voor nodig. Een overschot aan vitamines plas je over het algemeen gewoon weer weg, dus is het alleen verspilling.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pas op, sommige vitamine plas je niet uit bij een overschot. Het is vaak zelfs ongezond om extra vitamine te slikken. Heb je een poosje ongezond geleeft, of ziek geweest kin je dat een korte periode nemen. Daaena stop je beter. Vooral multivitamine zijn vaak in verkeerde verhoudingen, omdat elk persoon iets anders eet dus ook andere tekorten (kan) hebben. Maar wij hebben hier in NL noet snel tekorten. Mits je een normaal eetpatroon volgt.
Ritsuka
7 jaar geleden
prober zoveel mogelijk uit je voeding te halen, neem alleen vitaminepillen als je bewezen tekort hebt en je huisarts je dit aanraad
Erna55
7 jaar geleden
Vitamine hebben alleen een goed "effect" wanneer ze een tekort aanvullen.
Als je geen tekort hebt, dan hebben vitaminepillen geen goed effect, het kan zelfs schadelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vitamine pillen werken alleen bij een mogelijk tekort . Daarna totaal niet . Dat je er energie van zou krijgen is alleen tussen je oren . Mogelijk zelfs dat het ongezond is bepaalde over schotten te slikken .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Effect is een breed begrip en zal per vitamine en reden van inname bekeken moeten worden. Zo zijn er baby's die een klein beetje vit A, D en/of K krijgen.
Zo zijn er ziektes die (regulier) behandeld worden met zeer hoge doseringen.
enzovoorts.

Antwoorden (1)

Vitaminepillen blijven, net als voedingsmiddelen, effect behouden. Het is echter wel zo, dat als je eenmaal een vitaminetekort hebt aangevuld (met supplementen) je deze pillen mag afbouwen, omdat je dan geen verdere aanvulling meer nodig hebt.
jc54
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Aanvulling: of je kunt afbouwen, hangt van de reden af waarom je die pillen ooi slikte (een veganist zal gewoon b12 moeten blijven) slikken, maar wel eens met de hoofdconclusie: Op een geven moment heb je geen verdere aanvulling meer nodig en geeft meer slikken niet meer effect.