Wat mag je doen als je huisarts je geen doorverwijzing geeft?

De categorie is misschien niet helemaal goed, want het is zowel wetgeving als gezondheid, maar ik zet het toch maar hier.

Ik ken de term 'second opinion', maar nu weet ik niet of dit verplicht is of niet.
Mijn huisarts wilt mij geen doorverwijzing geven (dit is wel nodig), maar mijn huisarts is niet zo snugger (heeft al een aantal keer foutjes gemaakt en schuift iets al snel af als ''een specialist kan hier ook niks aan doen'', terwijl dit overduidelijk niet het geval is.)

Nu heeft de praktijk verschillende huisartsen. Als ik een afspraak maak bij een andere huisarts, maar met hetzelfde probleem/verzoek er naartoe ga, moet ik hiervoor dan een second opinion aanvragen of mag dit gewoon?

Zo ja, want mag ik wél doen, zodat ik een verwijzing krijg?
Mag ik bijvoorbeeld vaker naar dezelfde huisarts met hetzelfde verzoek?
Mag ik naar een andere praktijk (als dit mogelijk is voor mij) met hetzelfde verzoek?
Mag een fysiotherapeut mij doorverwijzen?
Mag ik bij een andere specialist (die er enigszins wel iets mee te maken heeft) vragen om een doorverwijzing?

Zelf naar de specialist gaan en de behandeling zelf betalen is geen optie. Een doorverwijzing is dus wel nodig.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (1)

In Nederland ben je vrij om zelf te kiezen naar welke huisarts je gaat. Vertrouwen is erg belangrijk bij een huisarts en dat heb jij niet meer bij je huidige huisarts. Dus ik zou sowieso naar een andere gaan, als het kan ook bij een andere huisartsenpraktijk. Dat recht heb je en kost niks.

Bij een fysiotherapeut kun je ook zonder verwijzing gewoon zelf een afspraak maken. Als je aanvullend verzekerd bent is het wel slim om even te kijken welke fysiotherapeut in jouw omgeving een contract hebben met jouw zorgverzekeraar.

Of die ook bevoegd is om jou door te verwijzen naar een specialist zul je even (telefonisch?) bij de fysiotherapeut moeten navragen voordat je daar een afspraak maakt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik loop al bij de fysiotherapeut dus ik kan het gelukkig wel makkelijk navragen. Deze heeft zelfs aangegeven geen extra behandeling (bovenop de behandeling die ik al krijg) te geven voordat ik een specialist heb gezien.
Ik zal dat in ieder geval eens navragen daar. Dus stel dat ik dus naar een andere praktijk ben gegaan, dan heb ik gewoon het recht om met hetzelfde probleem te komen, zonder echt officieel een second opinion aan te vragen?
Erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies!
Je mag een andere ha kiezen, mits deze in de wijk/buurt/postcode werkzaam is, zodat ha aan bepaalde voorwaarden kan voldoen, bv bij noodoproep binnen xx minuten aanwezig zijn (was destijds argument dat ik mijn oh zo geweldig ha toch moest verlaten).
Zou ik ook zeker doen, geen vertrouwen is een beroerde basis. Een klik met een nieuwe ha is wel moeilijk natuurlijk, tenzij je deze al als vervanger kent. Heb ik geleerd, zeer nuttig om te weten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zitten meerdere huisartsen in die praktijk dus dat zou ik ook nog kunnen proberen. Ik heb nu aan de assistente gevraagd of zij met de huisarts wilt bespreken (zodat ik niet langs hoef te gaan) dat ik toch nogmaals vraag om een doorverwijzing. Geeft zij dit alsnog niet, dan kan ik dus nog een afspraak maken bij een andere arts in de praktijk.